In de media

 

LDLeidsch Dagblad - 29 januari 2015

Leidse Ring goed ontvangen

Door Loman Leefmans

leiden - 'Verstandig besluit', 'sluit mooi aan' en 'goed nieuws'. Het dinsdag gepresenteerde plan om de Leidse Ring uit te voeren, kan rekenen op bijval van enkele buurtverenigingen, buurgemeenten en de lokale politiek. „Goed dat definitief wordt afgestapt van het plan Ringweg-Oost. Dan was toch maar weggegooid geld", aldus Jaap van Meijgaarden, voorzitter van buurtvereniging Pancras-West.

Ontzien

Tergend langzaam sleepte het dossier Ringweg-Oost zich de afgelopen jaren voort. Het idee om de Leidse Kanaalweg door te trekken, via industrieterrein De waard in de richting Willem de Zwijgerlaan, wilde maar niet vlotten. Leiden wilde de Sumatrastraat ontzien,Leiderdorp zag niets in het omvormen van de Zijldijk tot een deel van de ring. En dus leek een oplossing ver weg om via de aanleg van een rondweg ervoor te zorgen dat minder verkeer het stadscentrum in trekt. Ondanks de 160 miljoen euro die klaarlag.

Golvend

Vanuit Lab071, een club die onder meer wordt gevormd door verkeers-deskundigen uit beide plaatsen, is nu een alternatief aangedragen waarin alle partijen zich kunnen vinden. Het behelst het beter aan-eenknopen - door onder meer de onderlinge kruispunten op te heffen -van de Plesmanlaan, Schipholweg en Willem de Zwijgerlaan. Waardoor een golvende, brede verkeersader ontstaat van oostelijk Leiden bij rijksweg A44, naar west Leiden en Leiderdorp. En die nieuwe ader, die de naam Leidse Ring heeft gekregen, maakt verder een rondje om Leiderdorp heen en gaat verder via A4 en de nieuwe Rijnlandroute langs de Stevenshof, terug naar rijksweg A44.

De Leidse binnenstad wordt er autoluwer van, in Leiderdorp krijgt de Engelendaal minder verkeer te verwerken en ook de luchtvervuiling neemt af, zo blijkt uit berekeningen. „Het is een goed alternatief en sluit mooi aan bij de verkeersplannen die wij al hadden", meldt de Leiderdorpse verkeerswethouder Kees Wassenaar. „Wij wilden sowieso veel verkeer om Leiderdorp voeren via de voormalige provinciale weg." Dat die weg langs de wijk Leyhof met zijn twee rotondes voor een aan-zienlijk deel van de beschikbare 160 miljoen moet worden aangepast, staat vast. „Maar eerst gaan we bekijken wat de gemeenteraden ervan vinden", aldus Wassenaar. De Leidse oppositiepartij CDA geeft alvast een klein schot voor de boeg.

„We zullen het kritisch benaderen, maar met open vizier. Laat maar zien dat dit plan beter is dan de Ringweg-oost", zegt raadslid Roeland Storm. „De Leidse Ring moet wel écht goed zijn voor het Leidse centrum. En we zijn benieuwd naar de andere voordelen want het gaat wel om 160 miljoen euro." Helga Belfeld van buurtvereniging Groenoord-Noord maakt een handig sprongetje van de ringwegkwestie naar een ander actueel onderwerp; het invoeren van betaald parkeren in onder meer haar wijk. „De ring is goed voor de doorstroom in én door Leiden", zegt ze. En nu de Willem de Zwijgerlaan nog nadrukkelijker een 'natuurlijke grens' wordt, hoeft er in haar ogen geen betaald parkeren worden ingevoerd in de wijken daarboven.

Voorbarig

Jaap van Meijgaarden wil juist niet op de plannen vooruitlopen. Dat Strijk in zijn enthousiasme verwacht dat er op de Hooigracht minder verkeer gaat rijden door de Leidse Ring. En er dus meer bussen kunnen komen, is wat hem betreft 'veel te voorbarig'. „De Leidse Ring loop van oost naar west, de Hooigracht van noord naar zuid. Ik verwacht dus niet echt grote effecten. Niet groot genoeg in ieder geval om nu al conclusies over bussen te trekken."