In de media

 

LDLeidsch Dagblad - 10 december 2014

Plan Rijnlandroute blijft ongewijzigd

Door Binnert Jan Glastra

den haag - Eventuele meevallers in de bouwkosten van de Rijnlandroute worden niet op voorhand al geoormerkt voor specifieke verbeteringen. Na een lang debat stemden provinciale staten woensdag in met het plan zoals zij gekregen hadden. Volgende maand komt het ter inzage te liggen. Wel komt er nog een extra onderzoekje om uit te zoeken met welke onderdelen de bouwer het beste kan beginnen.

Dat laatste is een overwinninkje voor de provinciale oppositie, vooral PvdA en GroenLinks, die al tijden erop aandringen om éérst bestaande verkeersknelpunten aan te pakken die deel uitmaken van de Rijnlandrouteplannen - zoals het Lammenschansplein en verdubbeling van de ir. Tjalmaweg naar Katwijk. Zij zien dit als ’laaghangend fruit’ waarmee snel enkele problemen zijn op te lossen. Bovendien hopen zij, dat vervolgens blijkt dat de geplande tunnel door de Oostvlietpolder en Papenwegsepolder niet meer nodig is.

Fruit

Volgens gedeputeerde staten is dat onverstandig omdat het op die plekken extra verkeer zou aantrekken en bovendien tijdens de bouw de bereikbaarheid sterk zou verslechteren. Gisteren ging gedeputeerde Ingrid de Bondt (VVD, verkeer) toch een beetje door de knieën. Zij beloofde de komende maanden bij ontwikkelaars en aannemers na te vragen wat hen het beste lijkt. ,,Als blijkt dat Rijkswaterstaat, geraadpleegde deskundigen en gedeputeerde staten het verkeerd zien en er ís laaghangend fruit, kom ik met alle liefde bij u terug’’, beloofde zij provinciale staten.

Onverstandig

Het plan zelf blijft zoals het is. Provinciale staten buitelen over elkaar om te laten weten dat ze nog allerlei verbeteringen zien en willen verwachte meevallers graag vast reserveren. Daar wil De Bondt niet aan. ,,Het is bijzonder onverstandig vooruit te lopen op wat je met mogelijke voordelen zou kunnen doen.’’

Ook in de kwestie-Katwijk is ze onverbiddelijk. Hoewel een ruime meerderheid wil voorkomen dat de Rijnlandroute bij Katwijk eindigt op verkeerslichten, wordt de kruising niet betrokken bij het Rijnlandrouteplan. De Bondt wil er zelf ook graag een oplossing voor, maar dat wordt dan een los project. En pas als de weg vrij is. Katwijk moet eerst zelf gecreëerde problemen oplossen. De gemeente heeft een bindend contract voor bouwproject Duinvallei, en dat zit de Rijnlandroute in de weg. Pas als Katwijk en de ontwikkelaar eruit zijn over een nieuw contract, komt voor De Bondt de kruising weer in beeld.

Provincie aast op Leidse miljoenen

Diverse statenfracties roepen Leiden op te laten weten hoeveel miljoenen euro’s extra het nou heeft voor de Rijnlandroute, en welke verbeteringen daarvoor prioriteit zouden moeten krijgen. De gemeente zegt een potje te hebben, maar houdt het deksel erop tot duidelijk is wat kan voor de al beschikbare 900 miljoen.

 http://www.leidschdagblad.nl/regionaal/leidenenregio/article27254676.ece/Plan-Rijnlandroute-blijft-ongewijzigd_