In de media

 

LDLeidsch Dagblad - 25 april 2013

Aanpassen van Rijnlandroute bij Leiden onderzocht

Door -

leiden - De Zuid-Hollandse gedeputeerde Ingrid de Bondt (VVD / verkeer) moet de door burgers bedachte oplossing onderzoeken voor de aansluiting van de Rijnlandroute op de A44. Dat hebben Provinciale Staten haar gisteren opgedragen, na een verzoek daartoe van de PvdA.

Het gaat om een variant die tot 'Maaldrift optimaal' is gedoopt. In dat ontwerp maakt de Rijnlandroute als hij vanuit Voorschoten de A44 nadert, een ruime bocht zodat hij zich als parallelweg (in noordelijke richting) bij de snelweg kan voegen. De ruime bocht maakt een lange tunnel mogelijk en onttrekt de weg aan het zicht van de Stevenshof - waar het de bedenkers om te doen is.

Politiek Leiden heeft een ander belang. Die zou de langere tunnel een bonus vinden, maar vindt belangrijker dat bij dit ontwerp de A44-afslag Leiden-Zuid behouden blijft. In het provinciale voorkeursontwerp is die vervallen. Dat zou veel extra verkeer in de stad betekenen. De Zuid-Hollandse PvdA-fractie begrijpt die zorgen en stelde voor de gedeputeerde te vragen de burgeroplossing te onderzoeken. Op de PvdD na steunde elke partij dat verzoek.

Gedeputeerde De Bondt verwierp het idee eerder al eens. Zij ziet twee belangrijke nadelen. Allereerst dat de Rijnlandroute alléén aan de oostkant aanhaakt op de A44. Wie van de A4 komt en via de A44/N44 verder naar het zuiden wil, kan dat alleen via een zeer ruime U-bocht via het transferium.

Bovendien betekent het idee dat de A44 tussen Leiden en het Valkenburgsemeer zo'n zestien rijstroken naast elkaar liggen.