In de media

 

AD / Haagsche CourantAD / Haagsche Courant - 14 februari 2013

Definitief groen licht voor Rotterdamsebaan en Rijnlandroute

Door -

den haag - Over enkele jaren is de regio twee nieuwe wegen rijker. Het kabinet gaf gisteren definitie groen licht voor de aanleg van de Rijnlandroute. Ook de Rotterdamsebaan komt er, zij het dat het rijk wat later met het geld over de brug komt.

Dat maakte minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) gisteren bekend. In het hele land werden tal van projecten geschrapt. Dat levert een bezuiniging van 670 miljoen euro op.

De Rotterdamsebaan en de Rijnlandroute ontspringen de dans. De aanleg van de eerstgenoemde weg hing aan een zijden draadje, nadat bleek dat het project geen topprioriteit had bij het ministerie.

Die angst is weggenomen. Ook al komt het rijk twee jaar later dan gepland met geld voor de Rotterdamsebaan, de gemeente Den Haag verzekert dat de aanleg géén vertraging oploopt. ,,We gaan de financiering met het bestaande gemeentelijke budget oplossen,'' zegt verkeerswethouder Peter Smit (VVD) in een reactie. Dat is allereerst een kwestie van slim kasbeheer. Ook kijken we welke maatregelen we verder kunnen nemen. Daarbij denken we aan nog scherpere aanbestedingsvoorwaarden en mogelijk een andere fasering, waarbij we dure onderdelen van het werk wat later uitvoeren.''

Al met al gaat de gemeente Den Haag er vanuit dat de oplevering van de Rotterdamsebaan zoals gepland in 2019 is. De aanleg begint volgend jaar.

De Rijnlandroute valt volgens het ministerie wél onder 'projecten die de robuustheid en veiligheid van het wegen- en spoornet verbeteren'. De Rijnlandroute gaat bij Voorschoten door een geboorde, 2280 meter lange tunnel. De route is de oost-westverbinding tussen de A4 en A44.