In de media

 

LDLeidsch Dagblad - 27 april 2011

Universiteit boos om RGL-besluit

Door Binnert Glastra

Bestuur beraadt zich op stappen

leiden - De Universiteit Leiden laat juridisch onderzoeken of het nieuwe provinciebestuur van VVD, SP, D66 en CDA in haar recht staat met het schrappen van sneltram Rijn Gouwe Lijn (RGL) door de binnenstad van Leiden. Dat laat het college van bestuur van de universiteit weten.

Volgens het nieuwe coalitieakkoord gaat de RGL tussen Gouda en Leiden Centraal over het bestaande treinspoor lopen en gaan sneltramrails in het Leidse centrum niet door. Vanaf Leiden Centraal komen snelbussen in plaats van sneltrams. Dat besluit zet kwaad bloed bij de universiteit, die 7,5 miljoen euro (deels in grond) zou bijdragen aan de sneltramverbinding. De universiteit vindt dat de nieuwe provinciale coalitie gemaakte afspraken schendt en laat uitzoeken of dat juridisch wel kan. Het college van bestuur van de Universiteit wil zo snel mogelijk een gesprek met het nieuwe college van gedeputeerde staten.

‘Een dergelijke wijziging heeft grote gevolgen voor de bereikbaarheid van de campus van de Leidse Universiteit aan beide zijden van de stad’, stelt de universiteit, die bovendien meent dat de hele stad eronder lijdt en onaantrekkelijker maakt voor studenten. ‘Het uitblijven van hoogwaardige infrastructuur zoals de Rijn Gouwe Lijn verzwakt de positie van Leiden als centrum van onderwijs, wetenschap, cultuur en kenniseconomische bedrijvigheid. En dat is slecht nieuws voor de stad, want juist dat zijn de sectoren die Leiden maken tot wat het is en die de stad kansen bieden voor een vitale toekomst.’

Dat de combinatie van treinspoor en snelbus in het coalitieakkoord nog steeds Rijn Gouwe Lijn genoemd wordt, betekent niets voor de universiteit. „Een trein- en busverbinding is toch echt iets anders en gaat langzamer dan lightrail”, zegt een woordvoerster.

Dubbelspoor

Het blijft vooralsnog onzeker of het besluit om een RGL variant ook in l.eiden over het bestaande treinspoor te laten rijden, resulteert in het dubbelspoor dat onder andere de gemeente Leiden graag wil.

Een woordvoerder van Prorail laat weten dat zijn bedrijf slechts de opdrachten uitvoert zoals die door de overheid verstrekt worden. Of een opdracht tot spoorverdubbelling komt of nodig is, wordt de komende weken misschien wel duidelijk. Prorail wil graag snel in gesprek met het nieuwe college van gedeputeerde staten om te bezien wat nu precies de wensen zijn rond de gewijzigde RGL.