(Pers)Bericht
Holland Rijnland - 15 mei 2012
Mijlpaal voor RijnlandRoute en regionaal OV
’Historisch moment, onmisbaar voor de ontwikkeling van de regio’
Gedeputeerde Staten van de provincie Zuid- Holland heeft een besluit genomen rondom de RijnlandRoute en de RijnGouwelijn. ‘Een historisch moment, het is nu aan de Raden, Algemeen Bestuur en Staten om de 1,5 miljard euro aan reserveringen de komende maanden te verzilveren’, aldus Henri Lenferink, voorzitter van de regio Holland Rijnland.
Variant ‘Zoeken naar Balans’ is aangewezen als het voorkeurstracé voor de Rijnlandroute. Daarnaast wordt voorgesteld de scope van de RijnGouwelijn te wijzigen en een Hoogwaardig Openbaar Vervoersnetwerk te realiseren. ‘Na vele onderzoeken en een gelijkwaardige vergelijking tussen de alternatieven is het geweldig dat we in deze financieel lastige tijd door middel van een zorgvuldig proces zijn gekomen tot een oplossing. Het Dagelijks Bestuur is uitermate verheugd dat alle partijen hun krachten bundelen om de regio zoveel beter bereikbaar te maken met het OV en over de weg’, aldus Leendert de Lange, portefeuillehouder Verkeer en Vervoer Holland Rijnland. “De jarenlange inzet van de regio om te investeren in een betere bereikbaarheid wordt hiermee bekroond. Dit is een enorme economische impuls voor de regio. Voor zowel inwoners als bedrijfsleven betekent dit de totstandkoming van de langgekoesterde wens om te komen tot een betere bereikbaarheid.”
Succesvolle samenwerking
De keuzes zijn het resultaat
van een succesvolle samenwerking tussen de Provincie Zuid- Holland, de
regiogemeenten van Holland Rijnland en het Rijk. Gezamenlijk is afgelopen
jaren zorgvuldig onderzocht welke aanpassingen aan het wegennet en openbaar
vervoer nodig zijn om de verkeersdoorstroming tussen Leiden en de kust te
verbeteren. Samen met het Rijk en de provincie wordt in totaal circa 1,5
miljard euro gereserveerd om de regio nu, maar ook in de toekomst bereikbaar
te houden.
Zoeken naar Balans
De voorkeursvariant ‘Zoeken naar
Balans’ (ZnB) omvat de oost-westverbinding tussen de A4 en de A44 Katwijk en
de nieuwbouwlocatie Valkenburg, BioScience Park, Greenport Duin- en
Bollenstreek en ESA/ESTEC. ZnB is in vergelijking met het andere onderzochte
tracé Churchill Avenue, het beste naar voren gekomen. Dit op basis van de
toetsingscriteria: probleemoplossend vermogen, kosten, risico’s,
milieueffecten, de maatschappelijke kosten en baten (MKBA) en de ruimtelijke
kwaliteit. In de uitvoeringsvariant van het voorkeursalternatief heeft de
provincie 100 mln. extra ingezet voor extra inpassingsmaatregelen op diverse
onderdelen van het tracé.
Regionaal Hoogwaardig Openbaar vervoer
Naast vervoer
over de weg realiseert de regio, als alternatief voor de RijnGouwelijn, ook
een regionaal hoogwaardig netwerk van openbaar vervoer. Hierbij komt een
buscorridor tussen Leiden Centraal en Katwijk / Noordwijk, is er sprake van
een frequentietoename van de trein tussen Leiden en Utrecht, een lighttrein
tussen Alphen aan den Rijn en Gouda en een breder OV pakket in de hele
regio. Onder ‘hoogwaardig’ verstaan we hoogfrequent, comfortabel, met
actuele reisinformatie aan de halte en in het voertuig, en uniforme
uitstraling. Dit pakket is een belangrijke stap in realisatie van de onlangs
vastgestelde OV-visie Holland Rijnland.
http://www.hollandrijnland.net/news/mijlpaal-voor-rijnlandroute-en-regionaal-ov