In de media

 

OWOmroep West - 05 november 2014

Bewogen hoorzitting Rijnlandroute: waar moet McDonald's naar toe en wie stopt de 'geldverspilling'?

Door -

den haag - De McDonald's in het Transferium langs de A44 in Leiden wil weten waar het bedrijf aan toe is als de Rijnlandroute wordt aangelegd. Dat zei een advocate van de hamburgergigant tijdens een bewogen hoorzitting over het inpassingsplan voor de weg tussen de A4 en A44.

Het zou 'onrechtmatig' zijn als de provincie geen andere plek voor het fastfoodrestaurant vindt, aldus de advocate. Volgens het plan zal het Transferium moeten wijken voor de Rijnlandroute. De McDonald's zou aanvankelijk naar de overkant van de weg kunnen, maar dat alternatief zou later zijn geschrapt. In het restaurant werken honderd mensen.

Tientallen inwoners, ondernemers en belangenorganisaties hebben woensdag ingesproken op de hoorzitting in het provinciehuis. Er waren veel oude argumenten, maar ook emoties bij mensen die al jaren in onzekerheid zitten of hun huis wordt gesloopt of niet. Een bewoner van een monumentale boerderij aan de Rijksstraatweg schoot vol tijdens zijn verhaal. 

'Schofterig gedrag'

Hij woont in het enige huis op een rijtje van 8 woningen dat mag blijven staan. 'Ik ben 5 jaar lang voor de gek gehouden door de provincie', klaagde hij. Zij huis is al jaren onverkoopbaar en op allerlei vragen aan het provinciebestuur komt geen antwoord. 'Een mail van 29 april aan gedeputeerde Ingrid de Bondt is nog steeds niet beantwoord. Dat is toch schofterig gedrag.' Er is al een tijd kritiek op de communicatie

Eenzelfde verhaal kwam van het buurtschap Zuidwijkse Polder. 'Wat zeg je als alles al gezegd is. Er was eens een polder. De Rijnlandroute maakt meer kapot dan ons lief is', zei een inspreker. Hij deed een beroep op de Statenleden om zich te bezinnen. 'Wij staan straks met lege handen'. De bewonersvereniging Charlotte Köhlerpad in Leiden hield de politici een spiegel voor. 'Waar zijn we mee bezig? Is er nu niemand die durft te zeggen dat het geldverspilling is om bijna een miljard te betalen voor een weg die niet nodig is om de verkeersproblemen op te lossen.'

Langere tunnel

Tijdens de hoorzitting werden er ook nog veel alternatieven aangedragen. Het burgerinitiatief Rijnlandroute presenteerde een plan om de tunnel langer te maken en de bak door de polder bij de Leidse wijk Stevenshof te overkappen. Bewoners zouden dan geen last hebben van lawaai of fijnstof in huis. Door nieuwe technieken zou een verlengde boortunnel ook nog eens betaalbaar zijn. 

De voorstanders van het megaproject riepen de provincie op om door te pakken met de RijnlandRoute. Werkgeversorganisaties als VNO-NCW en Transport en Logistiek Nederland vinden de verbinding van levensbelang voor telers en andere bedrijven in Zuid-Holland. De provincie zou alle procedures zorgvuldig hebben afgehandeld en er mag geen tijd verspild worden met verdere onderzoeken. Ook de veiling van Flora Holland kan niet meer wachten tot de weg er is.

Bruggen Katwijk open

Een ander geluid is te horen van ondernemers uit Katwijk. Zij vrezen 2,5 miljoen schade per jaar op te lopen als 2 bruggen in Katwijk niet meer kunnen openen. In het plan voor de Rijnlandroute zijn de bruggen vast en van beton. Volgens de provincie zou het 17 miljoen euro extra kosten om er beweegbare, stalen bruggen te plaatsen. Maar de ondernemersvereniging Katwijk presenteerde een eigen onderzoek, waaruit blijkt dat fabrikanten zo'n brug al voor 7 miljoen euro kunnen leveren. De informatie van de provincie zou 'misleidend' zijn.

Ook de ANWB, de stichting Recreatievaart Nederland en de jachthaven Marina Rijnsburg luidden de noodklok: gesloten bruggen zijn slecht voor het toerisme en de economie.

Spandoeken

Vaste inspreker tijdens de hoorzitting was Wim ter Keurs uit Voorschoten namens het Bewonersgroepenoverleg Rijnlandroute. Hij volgt het project al vanaf het allereerste begin. Ter Keurs zei nog steeds te hopen dat de politici zouden nadenken over alle verhalen die ze woensdag hoorden. 'Wij nemen het in elk geval heel serieus'. Ter Keurs zal zich weer melden op woensdag 19 november, als de commissie Verkeer van Provinciale Staten praat over de inpassing van de Rijnlandroute. Dan neemt hij ook veel mensen en spandoeken mee. Die waren er nu niet bij.

http://www.omroepwest.nl/nieuws/05-11-2014/bewogen-hoorzitting-rijnlandroute-waar-moet-mcdonalds-naar-toe-en-wie-stopt-de-gel