In de media

 

LDLeidsch Dagblad - 08 mei 2014

'Rijnlandroute wordt juridisch gevecht'

Door Sebastiaan van der Lubben

LD Politiek Live

leiden - Gijs Holla heeft de Churchill Avenue tijdens de collegeonderhandelingen uitgeruild tegen armoedebeleid en schuldhulpverlening. Volgens Piet Schuur, bewoner van de Stevenshof, heeft Leiden te voorzichtig onderhandeld met de provincie. Beiden waren woensdag te gast bij LD Politiek Live.

De Churchill Avenue, de loop van de Rijnlandroute door Leiden in plaats van de variant om de Stevenshof waar de gemeente Leiden nu voor heeft gekozen, is nog altijd de eerste voorkeur van Gijs Holla. De PvdA-fractieleider gaf woensdagavond in De Churchill Avenue, de loop van de Rijnlandroute door Leiden in plaats van de variant om de Stevenshof waar de gemeente Leiden nu voor heeft gekozen, is nog altijd de eerste voorkeur van Gijs Holla. De PvdA-fractieleider gaf woensdagavond in LD Politiek Live aan zijn voorkeur echter niet uit de collegeonderhandelingen te hebben kunnen slepen.

,,We wilden onze belangrijkste punten binnenhalen op armoedebeleid en schuldhulpverlening en hebben op de Rijnlandroute een compromis gesloten." Het hielp volgens Holla ook niet dat de voorkeursvariant over de Churchilllaan geen steun kreeg in de Stevenshof. ,,D66 werd in de Stevenshof de grootste, Leefbaar Leiden de nummer twee." Beide partijen zijn voorstander voor een Rijnlandroute langs de wijk, de 'Zoeken naar balans'-variant.

Holla stelde altijd dat de Rijnlandroute binnen de geldende geluids- en milieunormen moest blijven. Woensdagavond gaf hij toe dat die normen niet vast staan. De overheid heeft het recht om gegeven de situatie de normen binnen de wet aan te passen. Piet Schuur, bewoner van de Stevenshof, en de tweede gast van LD Politiek Live vroeg de fractieleider van de PvdA hoe hij dan verklaart dat de normen worden verhoogd om de geluidsoverlast bij huizen toe te staan. Holla: ,,Je stelt gewoon een nieuwe norm. En ook die voldoet aan de wetgeving."

Schuur erkent dat Leiden een bereikbaarheidsprobleem heeft. Maar dat probleem, stelde hij woensdagavond, wordt niet door de Rijnlandroute opgelost. ,,Die route voldoet namelijk helemaal niet aan de structuurvisie van Leiden!" Daarin stond een route langs de polder met twee extra aansluitingen aan de Voorschoterweg en een verlengde Haagweg. Een route die zou zijn aangesloten op het wegennet in de stad.

De huidige route heeft geen aansluitingen tussen de A4 en de A44. Twee weken geleden vroeg de Partij voor de Dieren in de commissie Leefbaarheid en Bereikbaarheid wethouder Strijk nog een keer bij de provincie voor een extra aansluiting bij de Stevenshof te pleiten. Strijk stelde de provincie niet te willen overvragen en nam daarom die wens niet mee. Schuur in reactie daarop: ,,Heb je nu de provincie overvraagd als je je eigen structuurvisie helemaal niet binnengehaald hebt? Dan had je eerst méér moeten vragen om wisselgeld te hebben. Dit college heeft veel minder gevraagd dan ze eigenlijk wilden."

http://www.leidschdagblad.nl/regionaal/leidenenregio/ldpolitieklive/article27066330.ece/Rijnlandroute-wordt-juridisch-gevecht