In de media
AD / Haagsche Courant - 21 juni 2012
Weg dwars door polder
Door Hans Verhagen en Nico Mooyman
LEIDEN/voorschoten - Een nipte meerderheid in de provincie kiest woensdag voor de poldervariant van de Rijnlandroute. Landgoedeigenaren en duizenden omwonenden balen ontzettend. En dat terwijl de tunnel door Leiden slechts tien procent duurder is.
Joost Klimbie: De provincie maakt diverse misrekeningen in begroting
Tunnel in Leiden slechts 50 miljoen duurder
In de
Statencommissie Verkeer en Milieu werd gistermiddag duidelijk dat de
coalitiepartijen VVD, CDA, D66 en de SP - 28 van de 55 zetels - zich achter
de Rijnlandroute (Katwijk-A44-A4) door drie polders bij Wassenaar en
Voorschoten schaarden. SP er Harre van der Nat zei dat zijn fractie het
liefst had gekozen voor de tunnel (Churchill Avenue) en tegen de
poldervariant had willen stemmen, maar zich volgende week toch achter het
collegevoorstel zal scharen. ,,Bij de coalitieonderhandelingen hebben wij
het op dit punt verloren.
Het Team Churchill Avenue, een groep deskundige burgers die zich ruim drie jaar inzette om een 3,5 kilometer lange tunnel onder de Leidse Churchilllaan goed uitgewerkt te krijgen, is hevig teleurgesteld over het aanstaande besluit. ,,Dit was een unieke manier om mee te praten over een groot infrastructureel project, waarvoor nu 936 miljoen euro beschikbaar is, zegt verkeerskundige Joost Klimbie (30) van dit team. ,,Achteraf, na maandenlange intensieve samenwerking, blijkt de provincie geen eerlijke vergelijking op basis van feiten te maken. De provincie kwam met een bedrag van 229 miljoen euro dat de Churchill Avenue duurder zou zijn dan de variant Zoeken naar Balans, zegt de civiel ingenieur. ,,Wij zijn het daar volstrekt mee oneens. De Churchill Avenue is haalbaar als er nog 50 miljoen euro aan extra budget gevonden wordt. Naar onze mening zitten er grote misrekeningen in de raming van de provincie. Daarom pleiten wij ook voor het doorrekenen van alle cijfers door een onafhankelijk bureau. Ik denk dat iedereen daar recht op heeft. Die weg leg je voor honderd jaar aan. Als je dan praat over een aanzienlijk kleiner financieel verschil dan de provincie aangeeft, ben ik ervan overtuigd dat zo n bedrag is te vinden. Bovendien: voor de weg door de polders moeten 60 woningen en tien bedrijfspanden worden afgebroken. Voor de Churchill Avenue slechts vier woningen en zo n vijf bedrijfsobjecten.
Niet veilig
Gedeputeerde Ingrid de Bondt (VVD) zei al
eerder dat de tunnel niet zou gaan functioneren, omdat er in de toekomst bij
het knooppunt bij het Transferium (langs de A44) files zouden komen te
staan. ,,Bovendien zou volgens haar de tunnel niet veilig kunnen worden
gebouwd, zegt Klimbie. Over beide stellingen bezweert Klimbie dat ze niet
kloppen. ,,Terwijl wij nog bezig waren om de belangrijkste punten op het
gebied van verkeer, kosten en tunnelveiligheid in de onderzoeken goed af te
maken, ging de provincie al het besluitvormingstraject in.
Gedeputeerde De Bondt zei gisteren in de Statencommissie dat is gekozen voor de weg door de polders, omdat dat een weg is die problemen oplost, 229 miljoen goedkoper is en veiliger . ,,Die geeft geen discussie meer, de Churchill Avenue wel. Zij gaat proberen de gekozen variant verder te optimaliseren.