In de media
Leidsch Dagblad - 06 juni 2012
Deskundigen adviseren second opinion Rijnlandroute
Door Wouter Boonstra
De Provinciale Adviescommissie Leefomgevingskwaliteit (PAL) van Zuid-Holland is zeer kritisch op de keuze van het provinciebestuur voor de Rijnlandroute, de oost-westverbinding tussen de A4 en de A44, door de polders en Voorschoten en adviseert een second opinion.
Second opinion
De adviescommissie, die bestaat uit
onafhankelijke externe deskundigen, roept de provincie op een korte second
opinion van enkele maanden door een onafhankelijke externe deskundige te
laten doen voor de tracékeuze tussen Zoeken naar Balans optimaal (de huidige
voorkeur van het provinciebestuur) en de Churchill Avenue (aangedragen door
bewoners). De start van de aanleg van de Rijnlandroute staat gepland voor
2014. Gedeputeerde Ingrid de Bondt maakte vorige maand bekend dat GS en de
gemeentebesturen van Rijnland er na lang steggelen uit waren. Provinciale
Staten praten woensdag over de Rijnlandroute.
Kostenraming onzeker
De PAL brengt advies uit, omdat
de keuze grote en sterk verschillende gevolgen heeft voor de kwaliteit van
de ruimte en leefomgeving en de bereikbaarheid. Volgens de commissie is de
kostenraming tamelijk onzeker en moet de argumentatie voor de keuze daar
niet te veel op gebaseerd zijn. De geraamde kosten wijken vaak sterk af van
waarvoor ze worden aanbesteed of gerealiseerd.
Twijfels over groeiprognose
Ook heeft de commissie
twijfels over de in het verkeersmodel gehanteerde groeiprognose 2010-2030.
Die is hoger dan de groei in de afgelopen decennia en strookt niet met het
landelijke en provinciaal stagneren van het autoverkeer sinds 2005. Nieuwe
ontwikkelingen als het nieuwe werken, hoge brandstofprijzen, het fiscaal
belasten van woon-werkverkeer en landelijke krimp van de beroepsbevolking na
2020 voeden de twijfels.
Breder maatschappelijk draagvlak
Ook verschillen van
inzicht tussen de provincie en het Churchill Avenue Team over de bijdrage
van de robuuste bereikbaarheid in 2030 en de kosten van de Churchill Avenue
vragen volgens de commissie om nader onderzoek. De Churchill Avenue heeft
juridische risico’s die snelle aanleg kunnen verhinderen en ook nader moeten
worden onderzocht. Een besluit op basis van de second opinion zou volgens de
commissie tot breder maatschappelijk draagvlak leiden.
Geluids- en stankoverlast
De gemeenten Wassenaar,
Voorschoten, Leidschendam-Voorburg en Zoeterwoude bieden PS woensdag voor de
vergadering een
verklaring aan, waarin zij unaniem oproepen niet te kiezen voor het
tracé door de polders en Voorschoten, maar voor de Churchill Avenue. Dat
vinden zij de beste en meest duurzame oplossing. Ze zijn het niet eens met
de onderbouwing van de keuze voor Zoeken naar Balans. ‘Juist voor deze
gemeenten heeft de keuze grote gevolgen: geluid, stank en visuele overlast.
De voordelen zijn voor de Haagse regio en een heel klein beetje voor Leiden.
De Leidse bereikbaarheidsproblemen worden ook niet opgelost met dit tracé’,
aldus de woordvoerder.
GS wacht op MER
De gemeenten vertegenwoordigen
150.000 mensen. ‘Draagvlak is een van de criteria voor de keuze en daarmee
is het in deze gemeenten dus slecht gesteld.’ De projectgroep ondersteunt
het advies van PAL van harte. ‘Een gedegen second opinion zou het draagvlak
voor een keuze kunnen versterken.’ Gedeputeerde Staten heeft het advies van
PAL wel bekeken, maar zal zich baseren op de onafhankelijke commissie van de
milieueffectrapportage die na de zomer met haar verhaal komt, aldus
woordvoerder Gerard Hofstede van gedeputeerde Ingrid de Bondt. ‘Het is niet
aan ons om een second opinion te doen op een besluit dat drie weken geleden
is genomen.’