In de media

 

LDLeidsch Dagblad - 21 juli 2011

Ruzie om rapport bruggen

Rijnland boos op provincie

Door Eric-Jan Berendsen

leiden/regio - De Stichting Behoud Rijnland (SBR) neemt geen genoegen met het standpunt van de provincie dat enkele bruggen in Leiden tijdens de spits niet dicht mogen blijven om files van auto's te voorkomen.

Volgens gedeputeerde Ingrid de Bondt (VVD) heeft onderzoek aangetoond dat een complete spitsuursluiting geen oplossing is voor files zoals op de Hoge Rijndijk, de Europaweg en de Voorschoterweg. Een rapport dat door de provincie werd gebruikt ter ondersteuning van dat standpunt, is door de SBR opgevraagd.

En dat had een nogal verrassend resultaat, meldt voorzitter Wim ter Keurs. ,,Het bleek te gaan om een rapport uit 2005. Daarvan kon Zuid-Holland merkwaardig genoeg maar twee pagina's conclusies en aanbevelingen opsturen. Een volledige digitale versie had de provincie niet meer kunnen vinden.

Toen Ter Keurs de twee pagina s bekeek bleek de Hoornbrug tussen Rijswijk en Den Haag als provinciaal voorbeeld te dienen voor verkeersoverlast bij openstelling van die brug. ,,Maar daar gelden waarschijnlijk heel andere verkeersintensiteiten op de weg en over het water. Ook gaat het rapport over de tijd die auto's nodig hebben om te herstellen van een brugopening buiten de spits terwijl wij kijken naar de brugopening in de spits.

,,Het is dan ook geenszins overtuigend dat dit onderzoek ook voor de Lammebrug zou hebben aangetoond, dat een complete spitsuursluiting geen oplossing is voor de files op de weg , concludeert Ter Keurs.

,,Al zijn er honderd onderzoeksrapporten, het huidige standpunt van gedeputeerde staten van Zuid-Holland is een politieke keuze , reageert provinciaal woordvoerder Jeroen Disco. ,,Ik kan me voorstellen dat het vervelend is om als automobilist voor een open brug te moeten wachten. Die gevoelens kan ik niet wegnemen maar de keuze is gemaakt. Trouwens een Lammebrug die open of dicht is, maakt weinig verschil. Er staan toch wel files op de Europaweg.

,,Schippers hebben vaak dure vaartuigen en het zou slecht voor hun bedrijfsvoering zijn ze te laten wachten voor een dichte brug , vervolgt de woordvoerder. ,,Daarom varen de schepen zo veel mogelijk in konvooi. Zo kan dan een maximaal aantal vaartuigen in een keer voorbij een open brug. En die brug mag tijdens de spits maximaal één keer per half uur open.