In de media

 

LDLeidsch Dagblad - 22 april 2011

Sneltram in Leiden sneuvelt

Door Binnert Glastra

Provincie wil sprinters en bussen

leiden - De sneltram Rijn Gouwc Lijn (RGL) komt er niet. In plaats daarvan gaan er wellicht meer treinen rijden van Gouda naar Leiden. Van Leiden Centraal naar de kust gaan er meer bussen rijden. Dat is de voor deze regio belangrijkste afspraak in het collegeakkoord van het nieuwe, gisteren gepresenteerde, provincie bestuur van Zuid-Holland.

Hoe de verbeterde treindienst tussen Leiden en Gouda er precies gaat uitzien, is nog onduidelijk. Het is de bedoeling dat er een ‘sprinterachtige’ kwartierdienst komt. Met het schrappen van rails in de binnenstad van Leiden een trace waar de stad zich al jaren hevig tegen verzet zijn voertuigen die zowel op treinspoor als tramrails kunnen rijden niet meer nodig. Gehoopt wordt dat Prorail en NS zich er nu toch laten overhalen het grotendeels enkele spoor op die route te verdubbelen. Tussen Leiden Centraal en de kust wisselt het nieuwe college de sneltram in voor snelbussen op busbanen waarop later alsnog rails kunnen komen. De snelbus rijdt niet alleen van Leiden CS naar de kust, hij is ook nodig voor de nog bouwen wijk op voormalig vliegkamp Valkenburg.

Het nieuwe provinciebestuur denkt met het schrappen van het oorspronkelijke RGL-plan zo’n 137 miljoen euro te besparen. Een deel van dat geld, aangevuld met nog eens 1oo miljoen, wordt toegevoegd aan het budget voor de Rijnlandroute. Over deze nieuwe weg, die de A4 en de Bollenstreek gaat verbinden, is bepaald dat hij door Voorschoten gaat en langs de Leidse wijk Stevenshof.

Gedeputeerde Staten

Het nieuwe college van gedeuteerde staten van Zuid-Holland is bekend. Het is uit bezuinigingsoverwegingen twee man kleiner dan het vorige. Vanuit de VVD nemen Rogier van de Sande en Ingrid de Bondt plaats op het pluche. Het CDA vaardigt Liesbeth Spies af, de SP schuift Rik Janssen naar voren en Han Weber wordt gedeputeerde namens D66.