In de media
Witte Weekblad - 21 april 2011
100 miljoen extra voor Rijnlandroute
Door -
regio - Een nieuw Provinciebestuur is donderdag om 12.00 uur gepresenteerd. Sobertjes. Vijf gedeputeerden in plaats van zeven: Rogier van der Sande (VVD), Ingrid de Bondt (VVD), Liesbeth Spies (CDA), Rik Jansen (SP) en Han Weber (D66) worden 27 april geïnstalleerd. De formatie is “in sneltreinvaart gegaan”, zegt fractievoorzitter Floor Vermeulen van de VVD. “We gaan fors investeren maar ook fors bezuinigen, zodat de belastingen de komende vier jaar niet hoeven te stijgen.”
500 ambtenaren weg
De bezuinigingen betekenen een ‘enorme turn-around’
voorspelt Floor Vermeulen. Het nieuwe bestuur wil 500 van de 2000
provinciale ambtenaren laten afvloeien. Wie? Waar? “Het gaat ons om de
uitvoering”, licht Floor een tip van de sluier op, “wij zijn niet van de
plannen, maar van de resultaten.” Veel ambtenaren zullen vermoedelijk
verhuizen, want de Provincie draagt een grote taak als jeugdzorg de komende
jaren over aan gemeenten. Ook Provinciale recreatieterreinen zoals de
Vlietlanden in Leidschendam, krijgen gemeentelijk beheer.
100 miljoen extra
Het is niet alleen bezuinigen. Het nieuwe
provinciebestuur komt met twee grote extra investeringen: 100 miljoen extra
aan recreatie rond de grote steden. “Voor een aantrekkelijk
vestigingsklimaat”, zegt kandidaat-gedeputeerde Han Weber. De andere grote
investering is: 100 miljoen extra voor ‘verbeterde inpassing’ van de
Rijnlandroute in het gekozen tracé ‘Zoeken naar balans F-plus’. De 100
miljoen komt uit het zogeheten gebiedsbudget. Dat is het budget voor aanleg
van Rijnlandroute én RijnGouwe(tram-)lijn. Deze tramlijn wordt dan ook
uitgekleed: er komt géén tramspoor tussen Leiden Centraal en de kust.
Ir. Ingrid de Bondt (36 jr.) wordt de nieuwe gedeputeerde voor mobiliteit. Floor Vermeulen: “met de extra 100 miljoen erkennen we het belang van een goede inpassing van de weg.” Tunnel? Bomenscherm? Floor zegt het niet: “We moeten de gedeputeerde de ruimte geven om te onderhandelen. Maar het is een hoop extra geld zodat de weg zo min mogelijk overlast gaat geven.”
‘Blij met geld’
Ingrid de Bondt studeerde civiele techniek in Delft en
werkte o.a. als projectmanager aan station Amersfoort. “Ik ben wel vaker in
Voorschoten geweest”, zegt ze desgevraagd. Toch wil ze geen enkele
aanwijzing geven over de toekomstige inpassing van de Rijnlandroute. Tunnel
in Voorschoten? Tunnel Stevenshof? Tunnel Vlietlanden-Leidschendam? “Ik kan
nu niets zeggen. Ik kan ook niet meteen met alle belangengroepen om de
tafel. Ik ben nog niet geïnstalleerd en ik moet me nog inlezen. Ik ben heel
erg blij met de 100 miljoen euro extra. Het is niet niks. Ik ga kijken waar
ik het meeste met een euro kan bereiken.” Ingenieur Ingrid de Bondt kent wel
degelijk goede inpassingen van wegen. “Je hebt hier fatsoenlijke tunnels”,
zegt ze (in het Provinciehuis). Hubertustunnel? Ze knikt. “Er wordt steeds
beter gegeken naar de inpassing van wegen. Dat is steeds belangrijker. Er
zijn verschillende methodes en er kan meer dan je soms verwacht. De tijd dat
er gewoon wegen werden aangelegd is voorbij.”
En de Churchill Avenue? De
Rijnlandroute in een tunnel door Leiden? Han Weber van D66 had die vraag al
gepakt: “Er is groot politiek draagvlak voor béide oplossingen. Er moeten
keuzes gemaakt worden.” En deze ploeg blakend van zelfvertrouwen, twijfelt
geen seconde. “Waar mensen wonen en werken heb je ook mobiliteit nodig.”
Fusie van de baan
Nog een nieuwtje: het nieuwe Provinciebestuur stopt
met vanuit Provinciehuis opgelegde gemeentelijke herindelingen. “Tenzij er
sprake is van wanbestuur of gemeenten zélf willen.”
http://www.echo.nl/ww-vo/buurt/redactie/1163680/een.wonderlijke.afweging