In de media
Leidsch Dagblad - 19 april 2011
Woede over oordeel Rijnlandroute
Door -
regio - Ongeloof, woede en onbegrip. Met die termen laten de vele reacties zich samenvatten op het oordeel dat het huidige college van gedeputeerde staten (GS) vorige week bij monde van Asje van Dijk (CDA) velde over het te kiezen tracé voor de Rijnlandroute.
Volgens gedeputeerde Van Dijk kan de regio niet anders dan kiezen voor de variant Zoeken naar Balans . Dan loopt de geplande verbindingsweg tussen A4 en A44 door Voorschoten en ten zuiden van de Leidse wijk Stevenshof. Het budget laat volgens hem niet toe dat de keuze valt op het Churchill Avenue gedoopte tunnelinitiatief door Leiden. Die variant is volgens onderzoek wel beter (en duurder), maar alleen als hij in één keer helemaal wordt aangelegd. En daarvoor is nu geen geld.
Die conclusie schiet veel politici en belangengroepen in het verkeerde keelgat, omdat het geld er volgende week zomaar wel kan zijn. Minister Schultz van Haegen staat toe dat geld voor sneltram Rijn Gouwe Lijn (RGL) gebruikt wordt voor de Rijnlandroute. De partijen die onderhandelen over een nieuw college van GS lijken genegen de RGL in eerste instantie sterk versoberd aan te leggen. Die broedende kip moet Van Dijk niet storen, blijkens de vele reacties op zijn uitspraken. Een overzicht van de voornaamste partijen en standpunten over de geplande weg.
1. Maaldrift
Zeer tegen de zin van het Wassenaarse Buurtschap
Zuidwijkse Polder sluit het tracé Zoeken naar Balans bij Maaldrift aan op de
A44. Dat gaat volgens het buurtschap ten koste van de natuurwaarde in het
gebied en veroorzaakt economische schade aan bedrijven daar. Zo vreest het
buurtschap dat café Maaldrift de biezen zal moeten pakken voor de weg.
2. Papenwegse Polder
Deze polder en de landgoederenroute die er
loopt, zijn voor veel groeperingen redenen om tegen Zoeken naar Balans te
zijn. Vooral de stichting Behoud Stad, Natuur en Landschap Rijnland laat
zich geregeld horen als het erom gaat dit stuk groen te behouden.
3. Stevenshof
De wijkvereniging Stevenshof vindt de voorkeur van Van
Dijk de slechtst denkbare oplossing voor de Leidse wijk. Het knooppunt bij
Maaldrift en de halfverdiepte aanleg door de polder staan volgens de
wijkvereniging garant voor permanente geluidsoverlast en horizonvervuiling.
4. Voorschoten
De gemeente Voorschoten is van meet af aan tegen een
tracé geweest dat dwars door het dorp loopt en heeft zich er steeds fel
tegen verzet. Een verbijsterde Vereniging tot behoud van oud, groen en
leefbaar Voorschoten beraadt zich op actie.
5. De Bockhorst
De Leidse wijk De Bockhorst verzet zich tegen de
Churchill Avenue. De tunnel komt daar boven en de buurtbelangenvereniging
vreest geluidsoverlast en luchtvervuiling. De ontwerpers van het tracé
hebben hun ontwerp nu aangepast, maar dat kwam te laat voor het officiële
onderzoek. Het nieuwe ontwerp stemt de buurt enigszins positief . ,,Dat
enigszins kan er wellicht af als het nieuwe ontwerp ook goed is onderzocht ,
aldus voorzitter Rob Olieroock.
6. Leiden Zuidwest
De wijkvereniging Leefbaar Zuidwest is ook tegen
de Churchill Avenue. De club vreest dat het tunnelidee onrealistisch zal
blijken, met nadelige gevolgen voor de bij de Churchilllaan gelegen
woningen.
7. Team Churchill Avenue
Het Team Churchill Avenue ontwierp het
tunnelalternatief door Leiden en ziet dat als het ei van Columbus. Het team
meent bovendien dat in het onderzoek naar de twee tracés gerekend is met
foutieve aannames, die de Churchill Avenue duurder maken dan hij
daadwerkelijk is.
8. Vlietland
De gemeente Leidschendam-Voorburg mengt zich in de
discussie om recreatiegebied Vlietland te beschermen. De weg komt in de
Zoeken naar Balans-variant naar de zin van deze gemeente te dicht langs de
noordpunt daarvan.
9. Vlietpoort
Het nieuwe wijkje Vlietpoort is tegen de Churchill
Avenue. Met aan twee kanten al drukke wegen, zitten de bewoners niet te
wachten op een complete insluiting. En zeker niet in combinatie met een
tunnelmond.
10. Zoeterwoude
Waar ze in Zoeterwoude al bang voor waren, wordt
werkelijkheid als Van Dijk zijn zin krijgt. Dan komt er in de
Westeindsepolder een stelsel van fly-overs om de weg te laten aansluiten op
de A4. Daarbij komt de historische molen Zelden van Passe in de verdrukking.
,,Onaanvaardbaar , vindt wethouder Kees den Ouden. ,,De bochten zijn nog
breder dan ik had gedacht. Een aansluiting in de Westeindsepolder betekent
volgens hem een forse aantasting van het weidevogelgebied, dat door het rijk
is uitgeroepen tot beschermd snelwegpanorama .