In de media

 

LDLeidsch Dagblad - 15 april 2011

Puzzelen met weg, tram en bus

Door Binnert Glastra

leiden - Voorspellen is moeilijk, zeker wanneer het de toekomst betreft. Het is een bekende uitspraak van de Amerikaanse schrijver Mark Twain en een waarheid als een koe. Niettemin zijn er inmiddels zoveel puzzelstukjes bekend van sneltram Rijn Gouwe Lijn (RGL) en de Rijnlandroute die tussen A4 en de Bollenstreek moet komen, dat we kunnen pogen de compromissen daarover te voorspellen die eerdaags gesloten worden aan de onderhandelingstafel in het Provinciehuis.

De oude puzzel kan van tafel, zoveel is wel duidelijk. Aan de uitspraken van demissionair gedeputeerde Asje van Dijk hoeven we niet zoveel waarde meer te hechten. Hij was er van de week nog erg stellig over dat een in twee stukken aangelegde Rijnlandroute dwars door Voorschoten en een RGL op rails echt, écht de enige optie zijn.

Dat is echter alleen zo als de stukjes net zo worden neergelegd als bij de vorige collegeonderhandelingen. En dat is niet waarschijnlijk als we kijken naar de onderhandelende partijen: VVD, D66, de SP en Van Dijks eigen, gedecimeerde CDA. De SP is mordicus tegen de RGL en wil een Rijnlandroute niet horen, zien of ruiken. De VVD heeft regelmatig gezegd de Rijnlandroute in één keer helemaal goed te willen aanleggen, de route vindt de partij dan van minder belang. Van een andere RGL zal de VVD ook geen halszaak maken. D66 vindt de RGL te duur en ziet de Rijnlandroute het liefst in de stad aangelegd. Op basis van alleen die informatie wijst alles op een Rijnlandroute die in één keer compleet wordt neergelegd en met bij voorkeur het tracé in Leiden - een tunnel onder de Churchilllaan en Doctor Lelylaan. Geen enkele partij, ook het CDA niet, had de route door Voorschoten toch nog echt als voorkeur.

Blijft het probleem met de RGL, ware het niet dat VVD-verkeersminister Melanie Schultz van Haegen begin deze week, al dan niet toevallig, liet weten dat het geld voor de twee projecten op één grote hoop gegooid mag worden. En dat de RGL in eerste instantie ook best uit busbanen mag bestaan. Dan is er misschien nog steeds niet genoeg geld om de Leidse Rijnlandroute aan te leggen (want die is wel duurder) én busbanen voor de RGL (kosten nog onbekend), maar daarvoor is het tenslotte een onderhandelingstafel. De partijen hebben een provincie vol projecten en potjes om mee te spelen. Zonder zo n compromis lijkt het in elk geval een stuk lastiger deze coalitie te smeden. Maar goed, voorspellen is moeilijk. Zeker wanneer het de politiek betreft.