In de media

 

LDLeidsch Dagblad - 21 februari 2011

Geen RGL-geld meer naar Rijnlandroute

Door -

streek - Geld dat is gereserveerd voor de Rijn Gouwe Lijn - de lightrail tussen Gouda en Katwijk - mag niet worden gebruikt voor de aanleg van de Rijnlandroute, de snelle verbinding van de Bollenstreek naar de rijkswegen A44 en de A4. Gedeputeerde Asje van Dijk (CDA) is niet van plan meer geld over te hevelen van het ene naar het andere project om de zo broodnodige ontsluiting voor het autoverkeer te regelen. 

De gedeputeerde heeft op woensdag 30 maart een gesprek met minister Schultz van Haegen over de toekomst van de Rijnlandroute. ,,De provincie heeft 280 miljoen euro beschikbaar gesteld voor deze verbinding en het rijk 422 miljoen euro. Toch is er nog een tekort van zo n 100 miljoen euro. De minister lijkt aan te sturen op een tweebaans Rijnlandroute, niet op een vierbaansweg , zei Van Dijk zaterdag tijdens een CDA-verkiezingscampagnetoer die voerde langs verkeersknelpunten in de regio. Schultz deed een dag eerder, tijdens een campagnebezoek aan Noordwijk, een opmerkelijke uitspraak over de benodigde extra financiering van de Rijnlandroute. Ze liet weten dat haar ministerie heroverweegt welke projecten voorrang krijgen in de uitvoering, waarbij ook plannen kunnen sneuvelen.

Er bestaan dus mogelijkheden om de Rijnlandroute in zijn geheel, dus vierbaans, te realiseren. Maar Van Dijk is niet van plan om hiervoor geld voor de Rijn Gouwe Lijn-West (het spoorgedeelte van Leiden naar Katwijk) te gebruiken. ,,De RGL gaat niet het geld leveren voor de Rijnlandroute. Als het daar op aankomt, wordt geen van de twee projecten uitgevoerd. Maar liefst 44 van de 45 zetels in de huidige Provinciale Staten hebben gezegd dat de RGL er moet komen. Ik weet dat de PvdA en het CDA een overheveling van de gelden niet zullen steunen. We hebben al het RGL-deel van Katwijk naar Noordwijk eraf gehaald en hiermee voegen we 57 miljoen euro aan de Rijnlandroute toe. Verder gaan we niet.