(Pers)Bericht

 

Jaap van Meijgaarden - 11 februari 2016

Toename ongelukken op A4 ter hoogte van Leiden dwingt ertoe aansluiting Rijnlandroute op A4 bij oplossing daarvan te betrekken

Sinds de verbreding van de A4 is het aantal ongelukken ter hoogte van Leiden verdubbeld bleek gisteren uit een rapportage van De Verkeersinformatiedienst (VID). “Hoe het opgelost kan worden weten we niet”, stelt woordvoerder Frank Boer van de VID.

Er is naar mijn mening alle aanleiding om bij het zoeken van een oplossing, daarbij de toekomstige aansluiting van de Rijnlandroute (RLR) op de A4 te betrekken. Door de korte afstand van die aansluiting tot het deel waar zich de ongelukken voordoen, wordt de situatie nog complexer en neemt de kans op ongelukken alleen nog maar verder toe. Dit vooral omdat kort na elkaar diverse weefvakken voorkomen en weefbewegingen per definitie een verhoogde kans op ongelukken veroorzaken. Zolang niet bekend is hoe het huidige probleem kan worden opgelost, is het onverantwoord om de aansluiting van de Rijnlandroute op de A4 daar aan toe te voegen. In mijn toespraak tijdens de hoorzitting van de Leidse raadscommissie op 5 juni 2014 heb ik al op dit risico gewezen. De huidige ontwikkeling op de A4 geeft eens te meer aanleiding hier gedegen onderzoek naar te doen, voordat tot uitvoering wordt besloten.

Het onderzoek hoeft niet ten koste te gaan van het op korte termijn aanpakken van het Lammenschansplein. Inhoudelijk staat dat namelijk los van de ongevals- en fileproblematiek op de A4. Tot nu toe gaf de provincie hieraan geen prioriteit. Door de problematiek op de A4 liggen er nu kansen het Lammenschansplein nu wel als eerste aan te pakken. De gemeenteraad zou hiervoor bij de provincie moeten pleiten

Jaap van Meijgaarden
11 februari 2016