Stichting Behoud Stad, Natuur en Landschap Rijnland

 

Uit het  - 30 september 2010

Nieuw kabinet lijkt gunstig uit te pakken voor automobilist

Jeroen Koot

amsterdam - Meer asfalt, geen kilometerheffing en misschien zelfs een hogere maximumsnelheid op de snelweg. Dit zijn plannen die de VVD, de PVV en het CDA al voor de verkiezingen opperden. Van dit lijstje lijkt het hogere budget voor asfalt in ieder geval uit te komen.

 Gisteren meldde De Telegraaf dat de drie partijen in hun regeerakkoord euro 500 mln per jaar extra beschikbaar stellen voor meer wegen. Dit komt boven op het huidige budget van euro 3 mrd per jaar. Het voorstel is gisteren niet officieel bevestigd, maar het plan sluit sterk aan bij de wensen van VVD en PVV. De liberalen begrootten in hun verkiezingsprogramma al euro 500 mln extra per jaar voor asfalt, de PVV wenste euro 2 mrd extra voor de komende vijf jaar. Het CDA was terughoudend over extra asfalt, maar wil wel de huidige knelpunten aanpakken. Ook zijn alle drie de partijen tegen de kilometerheffing zoals die er vorig jaar leek te komen. En de partijen stelden vorige maand een hogere maximumsnelheid van bijvoorbeeld 130 km per uur voor.

Brancheorganisaties reageerden gisteren voorzichtig op het hogere budget voor wegen. 'Als dit klopt, dan is het in ieder geval een deel van de aanpak van files', zegt een woordvoerder van Bovag. 'Maar je lost het probleem er niet mee op. Wij hopen nog steeds op een kilometerheffing. De goede manier om dit uit te voeren moet alleen nog worden gevonden.' Ook vervoerdersorganisatie Evo wil een vorm van kilometerbeprijzing. 'Om files op te lossen moet je bouwen, benutten en beprijzen', zegt Marco Wiesehahn, beleidsmedewerker bij Evo. 'Op de lange termijn kun je dus niet om een kilometerheffing heen. Maar het is goed dat het bouwen nu in ieder geval doorgaat.'

De vervoerders hopen dat enkele langgekoesterde projecten nu eindelijk doorgaan. Zoals de Rijnlandroute tussen de A4 en N44 bij Leiden. Overheden zijn het erover eens dat hier een weg moet komen, maar er ontbreken nog tientallen miljoenen. Dit geldt ook voor een verbinding van de A8 en A9 bij Zaandam, en een aanpak van de brug bij Gorinchem (A27).

Milieudefensie gaf gisteren aan de asfaltplannen te betreuren, maar wacht nog af welke bouwplannen er precies zullen komen. VVD, CDA en PVV De asfaltpartijen Het nieuwe kabinet begroot naar verluidt euro 500 mln per jaar extra voor wegen, naar wens van de VVD en de PVV Dit maakt bijvoorbeeld de aanleg van de Rijnlandroute bij Leiden mogelijk De kilometerheffing gaat niet door, tot teleurstelling van brancheorganisaties Bovag en Evo