Stichting Behoud Stad, Natuur en Landschap Rijnland

 

Uit het 
 

Project kost nu 165 miljoen euro

Toch dure tunnel in ringweg

DOOR BINNERT GLASTRA
LEIDEN - De ringweg die de gemeente Leiden wil bouwen in het verlengde van de Kanaalweg, krijgt een tunnel. Een ringwegvariant dwars door de wijk De Kooi is daarmee van de baan. Leiderdorp betaalt 5 miljoen mee aan de tunnel.

Dat heeft wethouder John Steegh (GroenLinks) gisteravond bekendgemaakt in de Leidse raadscommissie Ruimte en bereikbaarheid.

De tunnel, die komt te lopen vanaf het Leidse bedrijventerrein naar de Leiderdorpse Zijldijk, is een stuk duurder dan aanvankelijk berekend was. Tijdens het uitwerken bleek dat vanwege veiligheidseisen twee tunnelbuizen nodig zijn en dat kost miljoenen extra. De gemeente betaalt de tunnel voornamelijk uit de opbrengst van de verkoop van Nuon-aandelen aan het Zweedse Vattenfall, dat het energiebedrijf heeft overgenomen. Het hele ringwegproject - van Lammenschansplein tot Rietschans - komt nu op 165 miljoen euro. Daarin zit ook 12 miljoen van het Rijk, dat een tweede tunneltje subsidieert. Dat gaat naar de Kanaalweg onder het spoor door.

De gemeente is graag bereid extra geld in de weg te stoppen omdat zij het alternatief onacceptabel vindt. Daarin zou de ringweg in één richting over de Leiderdorpse Zijldijk voeren en in de andere richting over de Sumatrastraat in Leiden, dwars door woonwijk De Kooi. Het was echter het enige betaalbare alternatief en daarom bleef het lange tijd officieel een mogelijkheid, wat tot grote onrust leidde in De Kooi.

In die wijk krijgen de bewoners als het goed is, nu één jaar verkeersoverlast. Dat is tijdens de aanleg van de tunnel. Die is naar verwachting in 2016 klaar. De ringweg moet echter een jaar eerder al in gebruik zijn, aangezien het de bedoeling is dat in de Leidse binnenstad dan de Rijn Gouwe Lijn rijdt. Veel centrumverkeer moet dan naar de ringweg.

Uit het voorlopig ontwerp blijkt dat de bedrijven moeten verdwijnen die langs het water staan op De Waard. Die zal de gemeente mogelijk moeten onteigenen. Ook dat bleek tijdens het uitwerken.

De ringweg paste wel naast de bedrijven, maar alleen als dan een vier meter hoge geluidswand langs het water geplaatst zou worden. Die zou echter het uitzicht op Leiden volgens de gemeente te zeer verpesten.

 

Terug naar 

Terug naar