Stichting Behoud Stad, Natuur en Landschap Rijnland
Uit het
Politiek betreurt missers in het rapport maar ziet weinig heil in alternatief
‘Rijnlandroute blijft beste oplossing’
DOOR JANET VAN DIJK
REG I 0 - Het is een' groot gemis' dat een provinciaal rapport over
de Rijnlandroute niet compleet blijkt te zijn. Maar CDA en PvdA, de twee
grootste partijen in de provincie, denken dat met de aanvullende informatie toch
zal blijken dat een nieuwe weg de beste oplossing is voor de verkeersproblemen
in de regio. Zij zien weinig heil in het alternatief, het verbeteren van de
huidige knelpunten, zoals de Leidse Churchilllaan.
Op verzoek van Provinciale Staten onderzocht de onafhankelijke Randstedelijke Rekenkamer de verschillende rapporten over de Rijnlandroute, waarop de statenleden uiteindelijk hun besluit baseren. De Rekenkamer concludeert dat de verkeersproblemen in de regio groot zijn, maar dat nog niet voldoende is aangetoond dat een nieuwe weg daarvoor de beste oplossing is. Dat komt vooral doordat in een van de rapporten, de zogeheten Maatschappelijke Kosten Baten Analyse, een vergelijking ontbreekt met de huidige situatie, of de verbeterde situatie.
De huidige situatie kan vooral verbeteren door de knooppunten bij het Transferium bij de A44 en de Lammebrug bij de A4 te verbeteren, waardoor het verkeer daar sneller doorstroomt. Ook de files op de Churchilllaan moeten dan worden aangepakt.
"Dat betekent dat over de Churchilllaan, inc1usief het lokale bestemmingsverkeer, 50.000 auto's gaan rijden, net zoveel als nu over de N11. Dan krijg je een zeer drukke weg in een stedelijke omgeving, met veel gevolgen voor bijvoorbeeld de luchtkwaliteit. Dan kan ik wel bedenken hoe daar in Leiden op wordt gereageerd", zegt PvdA-fractievoorzitter Ron Hillebrand.
Ook Koos Verbeek van het CDA is van mening dat het geen goede oplossing is om al het verkeer vanuit de Bollenstreek door Leiden naar de A4 te laten rijden. Autoverkeer zal dan ook via de A44, de Landscheidingsweg en de Utrechtse Baan naar de A4 gaan en dat is onwenselijk. "Daarmee worden Wassenaar, Den Haag en Leidschendam/Voorburg ook te veel belast. Dat punt wordt te weinig belicht."
Verbeek concludeert dat de Rekenkamer de nodige vraagtekens zet bij de provinciale rapporten."Maar ik ben er wel gerust op dat dit, met de aanvullende informatie, op een goede wijze voortgezet kan worden."
De Leidse verkeerswethouder John Steegh vindt het vooral belangrijk dat de Randstedelijke Rekenkamer constateert dat er echt wat aan het verkeersprobleem in de regio moet worden gedaan. Hij tilt er niet zo zwaar aan dat volgens de Rekenkamer de noodzaak van een nieuwe weg nog niet voldoende is aangetoond. "We moeten het nu vooral over de vorm hebben, er is nog niets beslist. Er is alleen een voorkeurszone aangewezen." De nieuwe weg moet grofweg lopen van Valkenburg langs het Valkenburgsemeer en de Leidse Stevenshof, dwars door Voorschoten naar de A4. "We hebben allang met elkaar afgesproken dat we in de Milieu Effect Rapportage ook gaan uitzoeken of het verbeteren van de huidige situatie een oplossing is", zegt Steegh.
De SP ziet verbetering van de huidige situatie als een reële optie. Er leek in de provincie een duidelijke meerderheid voor een nieuwe weg, maar SP-woordvoerder Erik Maassen hoopt dat nu meer partijen serieus naar de zogeheten nulplusvariant willen kijken. Dat die variant ten onrechte niet in de MKBA is opgenomen, heeft volgens Maassen te maken met 'de tunnelvisie'. "Men wil heel graag deze weg aanleggen." De SP vindt dat het rapport 'grondig moet worden herzien'. Zijn fractie wil geen consequenties verbinden aan de missers in het rapport. "Het gaat ons er vooral om dat het besluit wordt genomen op basis van duidelijke cijfers."