Stichting Behoud Stad, Natuur en Landschap Rijnland
Uit het
Tachtig procent woningbouw binnenstedelijk
Verdere verdichting van steden
DOOR ERNA STRAATSMA
DEN HAAG - De provincie Zuid-Holland streeft naar verdere verdichting
van steden. Tachtig procent van de totale woningbouw moet de komende tien jaren
binnenstedelijk gebeuren. Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland streven naar de
bouw van 175.000 woningen in de periode 2010-2020. Daarvan komen 140.000 huizen
binnen bestaande gemeentegrenzen. De resterende 35.000 huizen komen in nieuwe
woongebieden en het groene 'buitengebied.
Aan bestaande afspraken over bebouwing van vliegkamp Valkenburg wordt niet getornd. Op het voormalige vliegveld zijn 5500 huizen gepland. Daartoe behoren 500 huizen in de duurste categorie koopwoningen. Dit zogeheten 'topwoonmilieu' komt er op uitdrukkelijk verzoek van de rijksoverheid.
Tot nu toe bedroeg de binnenstedelijke woningbouwopgave vijftig procent. Gedeputeerde Manita Koop staat echter van harte achter een verhoging van dat percentage naar tachtig procent. Die maatregel moet een verdere 'verrommeling' van de dichtbevolkte Randstad voorkomen.
De nieuwe 'verstedelijkingsstrategie' van Zuid-Holland sluit aan bij de verstedelijkingsstrategie van het Bestuurlijk Platform Zuidvleugel. De samenwerkende bestuurders in het zuidelijk deel van de Randstad moeten nog afspraken maken met de rijksoverheid en marktpartijen over verdere verstedelijking na 2010. De verstedelijkingsstrategie van de Zuidvleugel telt nog drie andere acties: het in balans brengen van vraag en aanbod van woonmilieus, het realiseren van 'iconen voor metropolitaan wonen' en het verbeteren van de kwaliteit, van groene gebieden rondom steden. De villawijk op Valkenburg moet zo'n 'icoon' worden.
In de regio Holland Rijnland - Leidse agglomeratie en Duin- en Bollenstreek - zijn tot 2020 zo'n 33.000 extra woningen nodig. Die komen in de bestaande kernen en in het zuidwestelijke deel van de regio, oftewel de 'As Leiden-Katwijk'. Onder het motto 'eerst bewegen, dan bouwen', is de daadwerkelijke bouw echter afhankelijk van een rijksbijdrage voor de Rijnlandroute en de Rijn Gouwe Lijn.