Stichting Behoud Stad, Natuur en Landschap Rijnland
Uit het
Rijnland is prima bereikbaar
Rijnland slecht bereikbaar? Want een onzin, meent het Alphense SP-raadslid Ronald Pleij. We hebben gewoon teveel auto's op dezelfde wegen rijden, schrijft Pleij in zijn opinie:
Nadat eerder opperkoning en nationale werkgevershuilebalk Wientjes van het VNO-NCW zich zeer typisch uitliet ('de milieuclubs hebben de macht in Nederland') over de uitgestelde verbreding van de A4 nabij Leiderdorp, volgde nu een van zijn vazallen in het LD van 11/8 jongstleden.
Onder de kop 'Uitstel verbreding A4 funest voor regio Rijnland', volgt uit de pen van regionaal VNO-voorzitter Jaap de Mol een grote opsomming van bijna alle wegen in de Randstad, en hoe slecht het wel niet gesteld is met de bereikbaarheid in de Randstad.
Fout meneer De Mol, de bereikbaarheid is prima, maar we hebben gewoon teveel auto's op dezelfde wegen rijden.
En u kunt daar meer aan doen, dan altijd en alleen maar klagen en de schuld te leggen bij Rijk, Provincie en gemeentebestuur. Hou daar eens mee op, en kom met fatsoenlijker alternatieven dan alleen maar meer asfalt. Hoe vaak moet u nog uitgelegd worden dat extra asfalt alleen maar meer auto's aantrekt?
Ik heb eerder uw vrienden van de VOA (Vereniging Ondernemingen Alphen aan den Rijn) een brief geschreven met de vraag of de heren werkgevers zich eens een spiegel willen voorhouden. Dat was november jongstleden, en ze moeten nog reageren. Wellicht is de spiegel te groot.
Ik ga het weer proberen, dus schrijft u als werkgever even mee en stel uzelf de volgende 10 vragen:
Uw collega werkgever in Rijnwoude (T. v.d Meijden) kent de cijfers aardig. De komende 10 jaar groeit het autoverkeer met 3 procent en het vrachtverkeer zelfs met 75 procent. Denkt u echt dat u dat oplost met bijvoorbeeld een verdubbelde A4? Laat me niet lachen. Nu echt én serieus inzetten op stimuleren, belonen en promoten van vervoer per fiets en het snel inzetten van gratis openbaar vervoer zet echt zoden aan de dijk. En is bovendien véél beter voor het milieu; of gelooft u ook niet echt in die klimaatveranderingen door o.a. CO2?
En natuurlijk meneer De Mol, ook dat kost geld, maar wat kost het per jaar als die vrachtwagens die van en naar uw bedrijf rijden, stilstaan in de file, veroorzaakt door onder andere uw eigen werknemers en werknemers van uw collega VNO-NCW leden die met de auto komen?
Er moet op zeer korte termijn een trendbreuk, omslag of hoe u het ook wilt noemen, komen met betrekking tot woon-werkverkeer.
Ik roep al jaren, en dat doe ik nu weer, dat we absoluut niet terug hoeven naar de tijd van paard en wagen. Maar enig besef bij ons allen voordat we elke dag maar weer die heilige koe in stappen, is geboden.
Als u binnenkort met uw leden weer eens gaat praten over het Randstedelijke verkeersinfarct, en daar helpt echt geen asfaltdotterbehandeling meer tegen, én de eventuele acties, dan schuif ik graag bij u aan tafel. En vindt u mij zeker op uw 'weg', als u actie gaat ondernemen op mijn eerder genoemde 10-puntenplan met betrekking tot fiets en openbaar vervoer.
Dit is een opinie van Ronald Pleij, SP-raadslid, Alphen aan den Rijn