Stichting Behoud Stad, Natuur en Landschap Rijnland

 

Uit het 

SP vraagt provincie voor spoorverbreding te kiezen

LEIDEN - De SP-fractie in de Provinciale Staten van Zuid-Holland heeft de provincie gevraagd zich uit te spreken voor een spoorverbreding tussen Leiden en Utrecht. De NS heeft zich inmiddels per brief aan de gemeente Leiden en de provincie Zuid-Holland ook voor zo'n verbreding uitgesproken, op voorwaarde dat de RijnGouweLijn niet door gaat. Een spoorverbreding zou een combinatie van een snelle intercity en een stoptrein op dit traject mogelijk maken.

SP-Statenlid Erik Maassen heeft vragen gesteld aan het college van GS over de brief van de NS. "Voor de inwoners van de hele regio rond Leiden en Alphen aan den Rijn en uit de richting van Utrecht zou het een enorme vooruitgang zijn als de spoorverbreding zou worden gerealiseerd. Dat betekent dat er eindelijk een fatsoenlijke intercityverbinding tussen Leiden en Utrecht kan komen. Daar zitten heel veel mensen op te wachten. Ik hoop dat de provincie deze verbinding niet gaat dwarsbomen", aldus Maassen.

De SP is verklaard tegenstander van de RijnGouweLijn en is blij dat de NS zich nu ook tegen deze lightrailverbinding heeft uitgesproken. Maassen: "De NS onderstreept wat wij al langer beweren, namelijk dat de RGL niet de beste investering is die het openbaar vervoer zich kan wensen. Als je aan reizigers in Leiden of Alphen aan den Rijn vraagt hoe het openbaar vervoer het beste kan worden verbeterd, dan zullen zij een snelle verbinding met Utrecht belangrijker vinden dan een treintje tussen Katwijk en Gouda. De provincie zou er goed aan doen het plan van de NS serieus te nemen, want hier profiteren veel reizigers van."

Maassen vindt dat de provincie de plannen voor de RGL nog eens goed zou moeten overwegen. Leiden heeft zich per referendum al tegen de lijn gekeerd, en nu ook de NS. "Steeds meer mensen beginnen in te zien dat de plannen voor de RGL een heilloze weg zijn. Maar de provincie Zuid-Holland blijft maar volhouden dat de lijn in 2011 moet rijden. Kennelijk vindt men dat het prestige van de provincie op het spel staat als men de plannen nu nog terugtrekt. Terwijl dat de enige route met perspectief is, want de RGL kost handen vol met geld, terwijl het de gewenste investering in de treinverbinding tussen Leiden en Utrecht in de weg staat", aldus Maassen.

 

Terug naar

Terug naar