Stichting Behoud Stad, Natuur en Landschap Rijnland

 

Uit het 

 

‘RGL-west zo bijna onmogelijk’

 Regio ziet weinig in noodplan

 DOOR BINNERT GLASTRA

LEIDEN - De regio ziet weinig in het provinciaal noodplan voor als de Rijn Gouwe Lijn (RGL) niet door het centrum van Leiden wordt aangelegd. Dat schrijven de onder de naam Holland Rijnland samenwerkende gemeenten in een brief aan de provincie. Zij vinden het plan onvoldoende onderbouwd en constateren bovendien dat het alternatief de RGL-west naar Katwijk en Noordwijk bijna onmogelijk maakt.

De provincie wil graag dat de RGL dwars door Leiden komt te lopen, maar houdt er rekening mee dat de stad daar overmorgen 'nee' tegen zegt in het referendum. Begin vorige week werd duidelijk wat het noodplan van de provincie omvat: een uitgeklede, metroachtige variant van de RGL. Deze komt dan op bestaand spoor te rijden. Richting de kust vervalt de RGL als lightrail; daarheen zou een vrij liggende busbaan een optie zijn.

Dat laatste is voor de Holland Rijnland-gemeenten 'het grote nadeel'. Niet voor niets hebben provincie en betrokken gemeenten 15 februari een intentieverklaring ondertekend voor de RGL-west, zo schrijft Holland Rijnland. 'Graag willen wij benadrukken dat de intenties die we toen hebben uitgesproken voor ons uitgangspunt zijn en blijven.' Als reden noemt het bestuur van Holland Rijnland dat lightrail belangrijk is als de regio de vestiging van (internationale) biotechnologiebedrijven wil stimuleren in de Leeuwenhoek en Rhijngeest. Ook voor het goed ontwikkelen van een nieuwbouwwijk bij Valkenburg verkiest de regio sneltram boven snelbus.

De westelijke tak van de geplande sneltram tussen Gouda en de kust is echter niet het enige wat volgens Holland Rijnland mis is met het provinciaal noodplan. Volgens de regiogemeenten is niet duidelijk genoeg of een minder vaak rijdende RGL over bestaand spoor wel genoeg reizigers zal aantrekken. 'Eerdere onderzoeken hebben aangetoond dat in een dergelijke variant minder reizigers gebruik zullen maken van de Rijn Gouwe Lijn.'

Ook stapt de provincie volgens de regio wat gemakkelijk over de veiligheidsproblemen die mogelijk ontstaan als twee verschillende systemen (NS heavyrail en RGL-lighttrain) met elkaar gemengd worden. Volgens de provincie moet het kunnen, aangezien in het noodplan sprake is van lighttrain en daarvoor - bij mix met treinen - minder zware eisen zouden gelden dan voor lightrail.

Ten slotte is de regio er niet van overtuigd dat het alternatief van de provincie financieel haalbaar is. Het Holland Rijnlandbestuur wijst de provincie erop dat de gemeente Leiden in de aanloop naar het referendum van 7 maart onderzoek heeft verricht naar RGL-varianten over bestaand spoor. 'Daarbij is aangetoond dat deze minimaal 100 miljoen euro duurder is.'

                                                                   

Terug naar

Terug naar