Stichting Behoud Stad, Natuur en Landschap Rijnland

 

Enkele fragmenten uit de referendumbijlage van het

 

Nadelen van de lightrail

-        De lange sneltram-rijtuigen veroorzaken trillingen en laagfrequent geluid

-        Invoering van lightrail blijkt vaak gepaard te gaan met een (tijdelijke) stijging van het aantal aanrijdingen

-        Gevoeliger voor vertraging door obstakels

-        Rails vormen een risico voor fietsers

-        Meer lawaai in bochten

  Voordelen van de lightrail

-        Goedkoper aan te leggen dan treinspoor. Krappe bochten zijn mogelijk, dus er is weinig sloopwerk nodig om de weg vrij te maken voor de rails

-        Lightrail heeft een grotere capaciteit dan busvervoer. Instappen gaat sneller door meerdere ingangen

-        Trams hebben een beter imago (gezellig) dan bussen (vertraging)

-        De nieuwste generaties lightrailvoertuigen hebben een lage instap, waardoor er bij wijze van perron alleen maar een flink hoge stoep nodig is om gelijkvloers te kunnen instappen. Dat is handig voor gehandicapten

-        Geen uitlaatgassen

Fiets mag mee

Wie aan boord gaat van een bestaande lightrail-lijn als Randstadrail in Den Haag, krijgt al wel een indruk. "De RGL gaat waarschijnlijk sterk lijken op Randstadrail", zegt Lemmy Koskamp van het projectbureau. "Ook de nieuwe trams in Amsterdam lijken er op." De Leidse sneltram krijgt waarschijnlijk veel glas, met grote ramen. Ook tussen de bestuurder en de passagiers komt glas, van het slagvaste soort. "Iedereen weet wat voor agressieve mensen er rondlopen. Maar je kunt nog wel tegen de bestuurder praten als je iets wilt vragen."

Over de 37,5 meter lengte van het RGL-rijtuig loopt een breed gangpad langs 86 zit- en 150 staanplaatsen. Er is ruimte voor scootmobielen, al wordt dat in de spits misschien dringen. Behalve vouwfietsen mogen waarschijnlijk ook gratis gewone fietsen mee.

 Gedeputeerde Martin Huls verbindt zich niet

   

Wat gebeurt er als Leiden 'nee' zegt?

"Ik denk dat de gemeenteraad dan zegt: wij werken niet mee. En dat is lastig. Als Leiden niet meewerkt, zijn er andere procedures nodig. En dat maakt het project alleen maar duurder, het gaat de belastingbetaler geld kosten. Ik moet goed luisteren naar de andere gemeenten, waarmee afspraken zijn gemaakt over de bouw van nieuwe stations en de aanleg van een goede verbinding. Maar ik heb ook te maken met de uitslag van het referendum in Leiden. Ik verbind me niet aan de uitslag, maar ik moet er wel rekening mee houden. Ik ben dan ook erg benieuwd wat Leiden dan vindt dat er wél moet gebeuren. Dat heb ik nog steeds niet gehoord."

Met de Rijn Gouwe Lijn wil de provincie iets doen aan het verkeersprobleem in de Leidse regio. Aan welke maatregelen denkt u nog meer?

 "Wij willen 250 miljoen euro steken in busvervoer, onder meer in vrije busbanen. Met dat geld willen we de verbindingen tussen Valkenburg en Den Haag, tussen Zoetermeer en Leiden en tussen Alphen en Schiphol verbeteren. Er is nog geen dekking voor, dus iedereen kan zich bij de verkiezingen uitspreken over dit plan, of je dat geld daarvoor over hebt."

 

 

 

 

Terug naar

Terug naar