Stichting Behoud Stad, Natuur en Landschap Rijnland

 

Uit het 

                         

                         

Onderzoek naar effect sneltram

‘De Rijn Gouwe lijn trekt per dag 37.000 reizigers’

 DOOR BINNERT GLASTRA

 

LEIDEN - Op een gemiddelde werkdag zullen 37.000 reizigers gebruikmaken van de Rijn Gouwe Lijn-Oost, de geplande sneltram tussen Gouda en het trans­ferium bij de A44. Als ook het gedeelte naar Katwijk en Noordwijk wordt aangelegd, stijgt het aantal reizigers naar 50.000 per dag. Dat blijkt uit het onderzoek 'Het vervoer op de Rijn Gouwe Lijn' van adviesbureau AGV, uitgevoerd in opdracht van de provincie Zuid-Holland.

 

Tussen Gouda en Alphen aan den Rijn reizen de meeste mensen als alleen het oostelijk deel van de Rijn Gouwe Lijn (RGL) wordt aangelegd. Bij Alphen aangekomen is volgens AGV een dipje te verwachten, daar stappen meer mensen uit dan er instappen voor de richting Leiden. Na Alphen groeit het aantal reizigers weer, bij de nieuwe RGL­haltes in Hazerswoude en Zoeterwoude. Binnen Leiden voorziet het adviesbureau in de spits per uur 600 sneltramreizigers in de Breestraat, 700 als ook het westelijk deel er ligt.

Als de hele Rijn Gouwe Lijn af is, van Gouda tot het strand bij Katwijk en Noordwijk, becijfert AGV in totaal 50.000 reizigers per dag, zo'n 15 miljoen per jaar. Het drukste punt wordt dan verwacht tussen Leiden Centraal en het transferium bij de A44, met 1100 reizigers per uur in de spits. Dat komt vooral door de nieuwbouwplannen in Valkenburg en de verwachte groei van het aantal arbeidsplaatsen op het Leidse Bio Science Park.

De cijfers van AGV betekenen voor het oostelijk deel van de lijn een reizigersgroei van zo'n 17 procent voor sneltram en bus sa­men. De groei komt uit op 20 procent als de hele RGL af is. Volgens het onderzoeksrapport zou het aantal reizigers nog meer kunnen stijgen door het 'trameffect'; de verwachting dat omdat een tram comfortabeler is dan een bus, meer mensen het openbaar vervoer zullen kiezen. Om overschatting van het aantal reizigers te vermijden, heeft AGV dit trameffect echter niet meegerekend.

Het adviesbureau vergelijkt zijn berekeningen met ervaringscijfers uit het buitenland. Hoewel de buitenlandse situaties die het AGV bekeek, in meer of mindere mate afwijken van de situatie tussen Gouda en Noord­wijk, blijkt de sneltram in alle gevallen een succes.

 

Zo constateert AGV dat de sneltram in het sterk verstedelijkte Engelse Manchester in een paar jaar tijd veruit de belangrijkste vorm van vervoer werd. Zowel het auto- als het busvervoer nam er fors af. In het Duitse Karlsruhe was 40 procent van de sneltramreizigers voorheen automobilist.

 

Het onderzoeksrapport is te downloaden op de website www.referendumrgl.nl.

 


20 minuten naar het strand

In het rapport van AGV is voor het eerst ook een schema te vinden met de reistijden van de Rijn Gouwe Lijn. Daaruit blijkt dat een reiziger uit Gouda die helemaal blijft zitten tot aan Katwijk strand, daar 58 minuten over doet. Vanaf Leiden Centraal is de reistijd naar het strand 20 minuten.

Terug naar

Terug naar