Financiering RijnGouwelijn bijna rond
Provincie Zuid-Holland
Als PDF beschikbaar -
PZH site
16 juni 2010
Op dit moment is de
financiële ruimte voor de RijnlandRoute maximaal E 567 miljoen (inclusief
BTW). Dat is de uitkomst van het bestuurlijk overleg op 19 mei tussen Rijk
en regio, waarin zij de haalbaarheid van de plannen voor de nieuwe weg
hebben besproken. Voor dit bedrag lijkt het mogelijk een eerste fase van de
RijnlandRoute te realiseren, die voorziet in: het aanpassen van de
aansluitingen met de A44 en de A4, het aanleggen van het nieuwe tracé ten
zuiden van Stevenshof op maaiveld, het verdiept aanleggen van de weg door
Voorschoten, het ontsluiten van Leiden centrum door de bypass
Oostvlietpolder en het ontsluiten van de woningbouwlocatie Valkenburg.
Voorlopig krijgt de RijnlandRoute één rijstrook per richting, met
uitzondering van de Tjalmaweg, waar twee rijstroken per richting voorzien
zijn.
Het Rijk heeft de bereidheid uitgesproken E 357 miljoen voor
de realisatie van de RijnlandRoute voor zijn rekening te nemen. De regio
Holland Rijnland en de provincie Zuid-Holland dragen samen E 210 miljoen
bij. Het Rijk en de regio spraken af de financiële en maatschappelijke
haalbaarheid van de hierboven beschreven eerste fase vast te stellen en in
het najaar de balans op te maken. Ten behoeve daarvan zullen experts, onder
wie oud-minister Ruding, advies uitbrengen over de winst die te behalen valt
door het ontwerp en de realisatie op innoverende wijze aan te besteden.
De uitkomst van het overleg betekent voor de provincie dat geen van de
varianten die nu in de milieueffectrapportage worden onderzocht, op dit
moment in volle omvang gerealiseerd kan worden. Dit zou minimaal E 844
miljoen (inclusief BTW) kosten. Het is de bedoeling om de met het Rijk
besproken eerste fase tot een RijnlandRoute in volle omvang uit te bouwen
zodra er meer financiële ruimte ontstaat.
Volksvertegenwoordigers
aan zet
Provinciale Staten hebben in februari besloten om de
maaiveldvarianten niet verder op milieueffecten te onderzoeken. Dat besluit
staat nu op losse schroeven. Gedeputeerde Asje van Dijk: "De minister en ik
hebben tijdens ons overleg geconstateerd dat de nu beschikbare middelen te
krap zijn om de RijnlandRoute in volle omvang te realiseren. Daarom kijken
we nu of een gefaseerde aanleg mogelijk is. Als we namelijk niets doen,
loopt het verkeer in de regio verder vast. De RijnlandRoute is nodig voor de
economische ontwikkeling en de geplande woningbouw in de regio Holland
Rijnland. Het is nu aan de volksvertegenwoordigers om zich uit te spreken
over de realisatie van deze eerste fase."
RijnGouwelijn
Minister
Eurlings heeft vandaag een brief over de gemaakte afspraken naar de Tweede
Kamer gestuurd. Daarin zijn ook afspraken over de RijnGouwelijn opgenomen.
In oktober 2009 kende het Rijk E 45 miljoen toe aan RijnGouwelijn-West.
Daarna vroeg de Tweede Kamer de regering om een extra bijdrage uit de
opbrengsten van de grondexploitatie van Valkenburg om het tekort van
ongeveer E 54,5 miljoen evenredig tussen Rijk en provincie te verdelen. Uit
de grondexploitatie van de woningbouwlocatie Valkenburg gaat E 10 miljoen
naar de RijnGouwelijn-West. Het Rijk heeft aangegeven dat er geen extra geld
voor de RijnGouwelijn-West komt. De provincie heeft inmiddels ruim E 27,25
miljoen gereserveerd. Er is nu nog een tekort van E 17,25 miljoen.
Noot voor redacties
Contactinformatie:
Peter Ruijtenbeek,
telefoon 441 7035 of
de afdeling Communicatie, telefoon 070 - 441 7240.
Het persbericht heeft als kenmerk 210158.