Stichting Behoud Stad, Natuur en Landschap
Rijnland
Van :
Extra investeringen in bereikbaarheid Zuid-Holland
Afspraken met
ministers Eurlings en Cramer
In het najaarsoverleg met de ministers Eurlings en Cramer heeft de provincie
afspraken gemaakt over de financiering van doorstromingsmaatregelen op de N11 en
A12 en op een aantal buscorridors met Schiphol. Daarnaast zijn in het overleg
afspraken gemaakt over de Integrale Aanpak Holland Rijnland, waar o.a. de
RijnlandRoute onderdeel van uitmaakt. Tenslotte is de afspraak over de 100
miljoen euro voor de parallelle structuur van de A12 bij Gouda nu definitief.
“De resultaten van het overleg zie ik als een stap richting een duurzame
bereikbaarheid van Zuid-Holland”, aldus Asje van Dijk, gedeputeerde Verkeer en
Vervoer van de provincie Zud-Holland. “Nu de (infrastructuur)projecten in de As
Leiden-Katwijk de status van Randstad Urgent hebben, ga ik er vanuit dat we in
het voorjaar van 2009 hierover afspraken kunnen maken, die dan in het najaar van
2009 definitief kunnen worden.”
Doorstromingsmaatregelen buscorridors
Zowel op de buscorridors vanuit de
Duin- en Bollenstreek en Haarlemmermeer als vanuit Alphen a/d Rijn naar Schiphol
investeren Rijk en provincie ruim 61 miljoen euro in een pakket van
doorstromingsmaatregelen. De provincie neemt hiervoor 30 miljoen euro voor haar
rekening. Het gaat daarbij om maatregelen zoals vrije busbanen of betere
afstemming van verkeerslichten. De busverbinding tussen Duin- en Bollenstreek,
Haarlemmermeer en Schiphol krijgt een aansluiting op de Zuidtangent.
Optimaliseren
driehoek N11-A12-A4
Verschillende wegvakken van de N 11,
A12 en A4 komen voor in de filetop 50. Om met name het verkeer vanuit het oosten
beter te laten doorstromen en de weggebruiker een meer betrouwbare reistijd te
bieden, zijn maatregelen nodig op de route N11 en A12. Het gaat ondermeer om de
aansluiting tussen A12 en N11 bij Bodegraven, de aansluiting N11 bij Zoeterwoude
en de aansluiting met de N470 bij Zoetermeer. Het Rijk investeert 11 miljoen
euro.
Integrale Aanpak
Holland Rijnland
Door verschillende ministeries, de
provincie en de regio Holland Rijnland is gekeken naar de ontwikkelingen in de
regio Holland Rijnland, ook wel bekend als de As Leiden-Katwijk. Hieruit blijkt
de noodzaak van de projecten Valkenburg, RijnGouwelijn, Rijnlandroute,
Greenport, BioScience en de verbeteringen aan de A4 en A44/N44 voor de
economische ontwikkeling van de regio. Deze Integrale Aanpak Holland Rijnland
heeft de status RandstadUrgent gekregen. In het overleg met de ministers bleek
dat, naast de gemeenten en de provincie, ook het Rijk bereid is mee te
investeren. Daarmee is een belangrijke stap vooruit gezet in dit gezamenlijke
project van Rijk en regio. Volgend najaar 2009 worden de financiële afspraken
gemaakt.
A12 Gouda
Het Rijk heeft definitief toegezegd
dat het 100 miljoen euro meebetaald aan de Parallelstructuur A12 tussen Gouda en
Zevenhuizen. Al in het voorjaarsoverleg bereikte Rijk en provincie hierover een
akkoord. Essentie is de aanleg van regionale wegen parallel aan de A12 die het
verkeer vanuit Den Haag richting Gouda vóór het knooppunt Gouwe en het aquaduct
via een nieuwe brug over de Gouwe naar Gouda leidt. Dit geldt ook voor de
tegenrichting. Het doel van de maatregel is de doorstroming bij het aquaduct te
verbeteren door de zwaarste weefbewegingen uit het knooppunt bij het Gouwe
aquaduct te halen. De totale kosten worden ingeschat op € 200 miljoen, waarvan
het Rijk maximaal 100 miljoen bijdraagt.
MIRT-overleg
Elk half jaar overleggen de regio's
met de ministers Eurlings en Cramer over de financiering projecten. Dit is het
zogenaamde MIRT-overleg, het overleg ter voorbereiding op het Meerjarenprogramma
Infrastructuur, Ruimte en Transport. Het gaat daarbij om investeringen in weg-
en spoorinfrastructuur, openbaar vervoer en vaarwegen.