Nieuwsbrieven

 

Actie STOP Rijnlandroute nieuwsbrief - 17 december 2013

Aan de ondertekenaars petitie stop rijnlandroute, totaal meer dan 6.500

 

 

AANLEG RIJNLANDROUTE, NIET VANZELFSPREKEND

De financiele middelen voor de Rijnlandroute zijn nog steeds niet voldoende duidelijk. Met name onderhoud van deze weg zal drukken op de jaarlijkse begroting van de provincie Zuid-Holland. Daar was nog niet mee gerekend. Voor de inwoners van Valkenburg / Katwijk die wonen aan de Tjalmaweg wordt duidelijk dat zij hun open uitzicht moeten gaan verwisselen met metershoge geluidsschermen. Die volgen na de reconstructie van de Tjalmaweg als onderdeel van de Rijnlandroute. Deze inwoners hebben veel informatie over de aanleg van de Rijnlandroute gemist. Momenteel groeit hun verzet tegen de Rijnlandroute. De bewonersgroepen in Stevenshof en Voorschoten blijven eveneens actief. Zij leggen zich niet neer bij een vanzelfsprekende aanleg van een nieuwe weg door landschap en polders.

 

DE RIJNLANDROUTE IN DE TWEEDE KAMER

Op maandag 25 november jl. had de vaste Kamercommissie Infrastructuur en Milieu zogenaamd 'notaoverleg' met minister Schultz over het MIRT (het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport). Daarvoor had het Bewonersgroepenoverleg een brief aan de commissie gestuurd, waarin de hoop werd uitgesproken, dat commissie wat betreft de RijnlandRoute voor een realistische fasering zullen pleiten (eerst de zgn. no-regretmaatregelen op de bestaande N206-route ten oosten en ten westen van Leiden, vervolgens de effecten daarvan monitoren en pas op basis daarvan eventueel verdergaande maatregelen nemen (zoals de aanleg van een heel nieuwe wegverbinding)). De brief eindigde met de opmerking, dat het van bestuurlijke wijsheid zou getuigen om het budget voor de rijksbijdrage voor de RijnlandRoute vooralsnog aan te houden en de minister te vragen deugdelijke analyses te laten maken van de feitelijke ontwikkelingen en reële prognoses.

In het weekend na onze brief bereikte de commissie ook een rapport van CE Delft, een onafhankelijk onderzoeks- en adviesbureau, gespecialiseerd in het ontwikkelen van innovatieve oplossingen van milieu- en duurzaamheidsvraagstukken. De titel van dit rapport luidt: "Uitbreiding snelwegen: nodig of overbodig? Review van het gebruik van economische scenario’s bij doorrekening van MIRT-projecten" (Delft, november 2013; zie http://www.ce.nl/publicatie/uitbreiding_snelwegen%3A_nodig_of_overbodig/1438). Dit rapport adviseert de kosten en de baten van de aanleg van grote infrastructuurprojecten nu eens op een realistische manier door te rekenen. Op haar website schrijft CE Delft onder meer: "De scenario’s en verkeersprognoses waarop investeringen in het hoofdwegennet worden gebaseerd, zijn achterhaald en leiden tot onrendabele investeringen".

Al deze input leidde in de Kamer onder meer tot twee moties: een motie van D66 (mede ingediend door GL en CU) die opriep tot een quick scan bij grote infraprojecten op basis van realistische verkeerscijfers alvorens besluiten over deze projecten te nemen. Deze motie kreeg de steun van CDA, CU, 50plus, D66, GL, PvdD en SP (en werd dus verworpen). Een motie van GL (mede ingediend door CU, D66 en SP) die opriep tot een herberekingscheck o.b.v. een laag groeiscenario voor de ‘big five’ asfaltprojecten (waaronder Blankenburgtunnel en Rijnlandroute). Deze motie kreeg steun van CU, 50plus, D66, GL, PvdD en SP (en werd dus verworpen).

Het Bewonersgroepenoverleg vindt het goed, dat het besef begint door te dringen dat er iets ernstig mis is met de onderbouwing van diverse wegenplannen. Maar het Bewonersgroepenoverleg vindt het wel treurig, dat de meerderheid - intussen toch tegen beter weten in - aan die plannen vast blijft houden.

 

HET PROVINCIALE INPASSINGSPLAN (HET PIP)

De provincie is nu bezig met het maken van een zogenaamd "Provinciaal InpassingsPlan" (een PIP, een soort bestemmingsplan) voor de RijnlandRoute. Pas als het PIP onherroepelijk is geworden, kan de aanleg van de RijnlandRoute beginnen. Eerder niet!

Aanvankelijk zou het ontwerp-PIP begin dit jaar ter visie worden gelegd en het vastgestelde PIP in juli van dit jaar, maar de provincie heeft zich met de RijnlandRoute nog nooit aan de planning kunnen houden. De verwachting is nu, dat de ontwerp-PIP begin volgend jaar ter visie zal worden gelegd.

Tegen dat plan kan iedereen bezwaar maken (een 'zienswijze' indienen). Het Bewonersgroepenoverleg zal dat zeker doen. Daarna stellen Provinciale Staten (de provinciale volksvertegenwoordigers het PIP vast. Op dit moment wordt verwacht, dat het PIP eind volgend jaar (of misschien wel het jaar daarop) zal worden vastgesteld. Tegen het vastgestelde PIP kunnen belanghebbenden in beroep gaan. Ook dat zal het Bewonersgroepenoverleg zeker doen, tenzij de provincie voldoende aan zijn bezwaren tegemoet komt.

 

ACTUELE INFORMATIE

Website Stichting Behoud Rijnland: www.behoudrijnland.nl

Persberichten verzameld door Behoud Rijnland: http://www.behoudrijnland.nl/persberichten/

Berichten van de provincie over de Rijnlandroute:  www.zuid-holland.nl/rijnlandroute

 

DONATIES

Dank aan degenen die ons financieel steunen. Via website www.behoudrijnland.nl kunt u lezen wat de Stichting steeds onderneemt. Er is voor de komende periode veel geld nodig. Het meeste geld zal in de toekomst opgaan aan juridische procedures. Ieder bedrag blijft welkom!

Rekening 3057721 t.n.v. Stichting Behoud Rijnland te Leiden o.v.v. STOP Rijnlandroute

Schenkingen aan de Stichting zijn vrij van recht en aftrekbaar voor de inkomsten- en vennootschapsbelasting volgens Belastingregels Algemeen Nut Beogende Instellingen (ANBI). De Stichting is voor de Belastingdienst geregistreerd in Voorschoten.

Met vriendelijke groet,

 

Werkgroep Actie STOP Rijnlandroute