Stichting Behoud Stad, Natuur en Landschap Rijnland

Uit het  - 30 november 2010

Regio hoopt op paar maanden respijt voor Rijnlandroute

regio - De gemeenten in de regio hopen nog een paar maanden respijt te krijgen voor de Rijnlandroute. Zij moesten voor 1 december 37,5 miljoen euro vinden en zijn daar niet in geslaagd. Dat blijkt uit een brief van de voorzitter van het regionaal samenwerkingsverband Holland Rijnland, de Leidse burgemeester Henri Lenferink.

In een poging het zich al decennia voortslepende project vlot te trekken, zette toenmalig verkeersminister Camiel Eurlings de zaak een paar maanden geleden onder druk. Hij eiste dat er voor 1 december een betaalbaar en door de hele regio gedragen variant moest zijn voor de nieuwe weg die de A4 met de Bollenstreek moet verbinden. Hij dreigde anders zijn bijdrage van 357 miljoen euro in te trekken.

Om zelfs maar een versoberde versie betaalbaar te krijgen, vroeg de provincie - het is een provinciaal project - de regiogemeenten om hun eerder toegezegde bijdrage van 37,5 miljoen euro te verdubbelen. Vanavond overleggen de twaalf bij de Rijnlandroute betrokken gemeenten over dat extra geld. Twee van hen, zo werd de afgelopen weken duidelijk, stemmen er vooralsnog niet mee in. Daardoor is de teller blijven steken op ruim 35 miljoen euro. Lenferink hoopt dat het genoeg is om bij verkeersminister Melanie Schultz-Van Haegen nog een paar maandjes uitstel los te peuteren. In maart is naar verwachting het milieuonderzoek klaar naar de twee varianten die nog in de race zijn voor de weg. Belangrijk, omdat bijvoorbeeld Voorschoten alleen extra wil betalen als het de variant wordt die Churchill Avenue is gedoopt.

Die variant werd bedacht door bewoners van de Leidse wijk Stevenshof. In de Churchill Avenue loopt de Rijnlandroute door Leiden, ónder Churchilllaan en Dr. Lelylaan. In de versoberde versie alleen onder de Churchilllaan.

De tweede variant, Zoeken naar Balans gedoopt, loopt ten zuiden van Leiden door de polder en dwars door Voorschoten. In de versoberde versie daarvan is de weg smaller (2x1 in plaats van 2x2 rijstroken) en op minder plaatsen verdiept.