Uit het
Bestuursrechtadvocaat - 'RGL gaat op kosten provincie'
DOOR BINNERT GLASTRA
LEIDEN -
De provincie zal de Rijn Gouwe
Lijn (RGL) door
Leiden zelf moeten betalen. Het dreigement van gedeputeerde Asje van Dijk
dat de gemeente eerder toegezegde bijdragen moet ophoesten, is een loos
dreigement. Dat stelt de Leidse bestuursrechtadvocaat Willem van der Werf.
"Er is geen enkele wettelijke mogelijkheid om Leiden een deel van de kosten
in de maag te splitsen."
Het nieuwe stadsbestuur wil niet langer meewerken aan de Rijn Gouwe Lijn
door Leiden. In het provinciehuis staat men inmiddels op de achterste benen.
Provinciale staten hebben Van Dijk opgeroepen om alle nodige maatregelen te
nemen om Leiden op de knieën te dwingen. Volgens Leidenaar Van der Werf,
werkzaam bij Van der Feltz advocaten in Den Haag, blaast de provincie wel
erg hoog van de toren. Na het referendum in 2007 hebben Leiden en de
provincie nieuwe overeenkomst gesloten. Daarin is afgesproken dat de RGL
niet via de Breestraat, maar via: Hooigracht en Langegracht loopt. In ruil
daarvoor zou de provincie meebetalen aan de Ringweg-Oost
en een betere ontsluiting van het Bio Science Park. "Op het eerste
oog lijken de gemaakte afspraken keihard", zegt Van der Werf. "Maar uit de
rechtspraak blijkt dat bestuursovereenkomsten tussen overheden minder snel
kunnen worden afgedwongen dan overeenkomsten tussen burgers onderling. De
uitslag van de raadsverkiezingen en het coalitieakkoord zijn een niet te
miskennen nieuw gegeven dat Leiden en de provincie terug aan de
onderhandelingstafel dwingt."
Mochten nieuwe onderhandelingen op niets uitlopen, dan kan de provincie
de RGL door de binnenstad afdwingen met een zogeheten inpassingsplan.
"Leiden kan zich in dat geval niet meer bij de bestuursrechter verzetten
tegen een tracé door de Breestraat. De crisis- en herstelwet heeft gemeenten
die mogelijkheid ontnomen. Leiden en zijn bewoners kunnen de aanleg wel nog
met enkele jaren vertragen als de provincie gronden moet gaan onteigenen.
Het dreigement dat Leiden een rekening van 100 miljoen euro tegemoet kan
zien, moet niet al te serieus worden genomen. Er is geen enkele wettelijke
mogelijkheid om Leiden een deel van de kosten in de maag te splitsen. De
provincie zal de lijn volledig zelf moeten financieren."
Van der
Werf verwacht wel dat de provincie het Leiden op andere fronten lastig zal
maken. "Dat de bijdragen voor de RingwegOost en het Bio Science Park worden
ingetrokken (37,5 van die 100 miljoen, red), is begrijpelijk. Als Leiden
zich niets aantrekt van eerder gemaakte afspraken, dan hoeft de provincie
dat natuurlijk ook niet te doen." De provincie overweegt ook financiële
toezeggingen voor andere projecten niet na te komen. "Dergelijke sancties
zijn buitenproportioneel.
Daar is niemand bij gebaat, zeker niet in crisistijd."