Uit het
"De Rijnlandroute is niet de oplossing"
DOOR HERMAN JOUSTRA
VOORSCHOTEN
-
De oplossing
van de
verkeersproblemen in de regio moet niet alleen worden gezocht in de aanleg van
de Rijnlandroute. Dat stelt de gemeente
Voorschoten in haar
reactie op de zogenoemde eerste milieu-effectrapport (MER).
In dat
rapport bespreekt provincie de mogelijke effecten van deze route, die de A4 met
de A44 moet gaan verbinden. De huidige
files kunnen echter op korte termijn worden opgelost door de wegen in de regio
te verbeteren die voor de meeste problemen zorgen, zegt Voorschoten. Als dat
onvoldoende werkt, dan
biedt de Churchill
Avenue de beste kansen.
Een oplossing door Voorschoten heen is alleen acceptabel in een geheel gesloten
tunnel, maar pas nadat nut en noodzaak van de route is aangetoond. Daarnaast
vindt Voorschoten dat
er onvoldoende erkenning is voor het behoud van groen in het MER.
De
provincie gaat in het MER uit van een ander tracé dan is overeengekomen met het
Rijk, zegt de gemeente bovendien. Dit leidt tot verwarring. Het tracé is naar
het zuiden verschoven en gaat daardoor vlak langs het recreatiegebied Vlietland
en de nieuwe Krimwijk II. Bovendien wordt de rijksbufferzone doorsneden en het
gebied tegenover het landgoed Berbice ernstig aangetast.
Voorschoten zal niet akkoord gaan met een dergelijke aansluiting die de
omgeving van het landgoed voorgoed zal vernielen. Een aansluiting kan niet in
een tunnel, maar alleen op maaiveld worden gemaakt.
Een zorgvuldige analyse van nut en noodzaak van de aanleg van een geheel
nieuwe wegverbinding ontbreekt nog steeds in de MER, vindt Voorschoten. De
gemeente verwacht een veel mindere toename van het verkeer dan in het MER wordt
aangegeven. Bovendien wordt er inmiddels in de regio gewerkt aan een vlottere
doorstroming van het verkeer, door het maken van meer dwarsverbindingen. Maar
deze zijn niet meegenomen in het MER, zegt Voorschoten.