Stichting Behoud Stad, Natuur en Landschap Rijnland

 

Uit het 

CDA: weg moet opgenomen worden in meerjarenplan

Rijnlandroute speerpunt

DOOR ROB ONDERWATER
KATWIJK - De aanleg van de Rijnlandroute is een van de speerpunten in het landelijke verkiezingsprogramma van het CDA. De christen-democraten willen dat er geld vrijkomt voor de weg die Katwijk en de rijksweg A4 moet verbinden. De financiŽle zekerheid is er nu nog niet. Er ontbreekt 300 miljoen euro.

Vandaag en morgen houdt het CDA haar congres in Den Haag, waarop de lijst met kandidaten en het verkiezingsprogramma bekend worden gemaakt. Op initiatief van Tweede Kamerlid Ger Koopmans is aandacht gevraagd voor de Rijnlandroute. Koopmans wil dat de weg in het Meerjarenplan Infrastructuur Ruimte Transport (MIRT) wordt opgenomen. Dat plan, waarin staat welke projecten financieel worden ondersteund, loopt door tot 2020. Koopmans wil een verlenging tot 2028. Dat zou betekenen dat er acht jaar langer geld is voor nieuwe initiatieven, zoals de Rijnlandroute en ook andere wegen in Nederland.

De Rijnlandroute is echter nog geen onderdeel van het MIRT en er is daarom nog geen financiŽle dekking voor. Wel heeft minister Camiel Eurlings een bedrag van 422 miljoen euro toegezegd voor de aanleg. Zekerheid komt daarover pas tijdens het voorjaarsoverleg in mei, wanneer de Tweede Kamer zich over het MIRT buigt. De provincie en de gemeenten in de regio dragen nog eens 135 miljoen bij aan de weg. Maar dat is bij lange na niet genoeg.

Momenteel liggen er twee varianten op tafel: N11-West en Churchill Avenue. De laatste is aangedragen door burgers. Het gaat grofweg om de aanleg van een tunnel onder de Churchilllaan in Leiden. Die variant wordt momenteel onder meer onderzocht op luchtkwaliteit. Binnenkort wordt besloten of deze variant de tweede fase (MER) ingaat. De N11-West is gekozen door de provincie zelf. Dat tracť loopt via de Tjalmaweg (Katwijk, Valkenburg), A44 (Oegstgeest), Maaldrift (Wassenaar), Stevenshof (Leiden), Voorschoten en Zoeterwoude. De laatste variant wekt wrevel op in Leiden en Voorschoten.

Het bedrijfsleven wacht al jaren met smart op de aanleg van de weg. Vooral bloemenveiling FloraHolland dringt aan op een verbeterde infrastructuur omdat de vrachtwagens met snijbloemen steeds vaker vast komen te staan in de file. Verder zijn er woningbouwprogramma's verbonden aan de Rijnlandroute, zoals de aanleg van de locatie Valkenburg.

 

Terug naar 

Terug naar