Stichting Behoud Stad, Natuur en Landschap Rijnland
Uit het
Betrouwbaar en sneller openbaar vervoer
Regio Holland Rijnland wil autogebruik terugdringen
REG10 - Regio Holland Rijnland wil het autoverkeer en de verwachte groei daarvan sterk terugdringen. Het samenwerkingsorgaan van twaalf gemeenten in de Leidse regio en de Duin- en Bollenstreek wil daarom dat de regio vanaf 2016 beschikt over een hoogwaardig openbaar vervoernetwerk. "De regio moet een betrouwbaar, metro-achtig openbaar vervoersysteem krijgen met aantrekkelijke snelle verbindingen", aldus regioportefeuillehouder verkeer en vervoer, Peter Glasbeek.
door Gerrit Kleijn
"In tegenstelling tot het stadsgewest Haaglanden is het samenwerkingsorgaan
Holland Rijnland geen openbaar vervoerautoriteit. Dat is de provincie
Zuid-Holland. De provincie heeft uiteindelijk het laatste woord. Tot nu toe
heeft Holland Rijnland op het gebied van openbaar vervoer altijd een
achterhoedegevecht gevoerd. Als een vervoerder iets aan de dienstregeling wil
veranderen, staat de regio met lege handen. Dat willen we veranderen. Daarom
geven de Holland Rijnlandgemeenten hun visie op hoe het openbaar vervoer in de
regio sneller en betrouwbaarder kan. Op de belangrijkste routes kunnen we een
tijdwinst behalen die op kan lopen tot 25 procent en kan het aantal reizigers op
termijn met 70 procent toenemen", aldus Peter Glasbeek in zijn werkkamer in het
gemeentehuis van Leiderdorp, waar hij wethouder is voor onder andere ruimtelijke
ordening en verkeer en vervoer.
Hoge frequenties
In de OV-visie bestaat het lijnennet naast de RijnGouwelijn uit zeven
busverbindingen met een metroachtige structuur. Dit netwerk wordt aangevuld met
een overzichtelijk fijnmaziger netwerk van busdiensten en ander aanvullend
vervoer. Duidelijke lijnvoeringen, snelle verbindingen en hoge frequenties maken
het voor de reizigers eenvoudiger en aantrekkelijker om van het openbaar vervoer
gebruik te (gaan) maken. Het door Holland Rijnland gepresenteerde netwerk is
overzichtelijk gemaakt door middel van een schematische weergave. Vergelijkbare
kaarten heeft de NS op de stations hangen. Het verschil is, dat op de regiokaart
de lijnen van kleur verschillen. Behalve dat er nieuwe snelle verbindingen
komen, moet ook de kwaliteit van het reizen met het openbaar vervoer beter en
comfortabeler worden. "Dat geldt niet alleen voor het materieel, maar ook voor
de voorzieningen bij de haltes. Die moeten bijvoorbeeld beter toegankelijk
gemaakt worden voor rollators en er moeten ook goede fietsenstallingen komen,
vooral bij de haltes van het kernnet en de knooppunten", aldus Glasbeek.
Subhub
Concreet moet het openbaar vervoernetwerk er zo gaan uitzien: de RijnGouwlijn
Oost en West (een tramlijn van Gouda via Leiden naar Noordwijk) en een lijn
Leiderdorp - Leiden - Zoetermeer (de Meerlijn). Op deze lijnen wordt in de spits
tenminste acht keer per uur gereden. op een (vrijwel) volledig vrije baan. Op
zes andere lijnen gaan in de spits minstens zes keer per uur bussen rijden. Om
niet in files terecht te komen worden waar nodig vrije busbanen aangelegd. De
provincie Zuid-Holland kent zes zogeheten Stedenbaan Stations. Dat zijn stations
waar in de directe omgeving huizen en kantoren gebouwd worden of nog gebouwd
kunnen worden. Leiden Centraal is één van deze stations. Tussen de Stedenbaan
Stations plus Station Leiden Lammenschans komen snelle verbindingen, waar op
werkdagen minimaal vier tot zes keer per uur een trein stopt. Leiden Centraal is
de belangrijkste overstapplaats (transferplaats of hub in vakjargon) in de
regio. Het toekomstige station Sassenheim moet de subhub worden in de regio. Dit
hele OV-netwerk wordt aangevuld met diverse fijnmazige buslijnen, waarvan het
merendeel in de spits vier keer per uur gaat rijden. In en rond Leiden worden
buslijnen gebundeld. waardoor een aantal hoofdroutes ontstaan. "Door de
bundeling van een aantal lijnen zal een klein aantal reizigers die nu nog
directe verbindingen hebben, in de toekomst moeten overstappen. Maar omdat er
meer bussen per uur gaan rijden, zal het tijdverlies beperkt zijn. Ook de
loopafstand naar de haltes toe wordt hier en daar groter. Omdat de tijdsduur van
de rit afneemt, zal ook in dat geval de totale reistijd echter nauwelijks
toenemen", verwacht Glasbeek. De OV-visie van de twaalf Holland Rijnland
gemeenten is nog een concept. De aanleg van nieuwe vrije OV-rijbanen gaat ruimte
kosten en die ruimte moet nu al gereserveerd worden. Daarom buigen de wethouders
voor verkeer en vervoer, evenals die voor ruimtelijke ordening, van de
regiogemeenten zich momenteel over het concept. Verwacht wordt dat de OV-visie
in het eerste kwartaal van 2009 wordt vastgesteld. Vervolgens wordt het document
aangeboden aan de bestuurders van de provincie Zuid-Holland.